Els alcaldes de Palamós, Lluís Puig; Palafrugell, Joan Vigas; Calonge i Sant Antoni, Jordi Soler; de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró, Maurici Jiménez; i de Pals, Carles Pi, així com el 2n tinent d’alcalde de Sant Feliu de Guíxols, Josep Saballs; s’han reunit aquest matí amb representants de l’empresa Endesa Catalunya, per a conèixer de primera mà el pla d’acció que aplica aquesta companyia, mitjançant el qual es permeti la millora del servei i de les infraestructures de la xarxa elèctrica, per tal de poder garantir que no es repeteixin els successius talls del servei elèctric que s’han viscut en aquests municipis, principalment durant es mesos d’estiu.
La reunió ha tingut lloc a la Sala d’Actes de l’Ajuntament de Palamós i ha estat convocada pels Serveis Territorials d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, en representació dels quals s’ha comptat amb la presència la seva directora, Elisabet Sánchez. A la reunió també hi ha assistit el president del Consell Comarcal del Baix Empordà, Joan Loureiro, mentre que l’empresa Endesa ha estat representada pels caps de distribució de la companyia a Girona, Marc Ruaix i Óscar Redondo.
Aquesta reunió de seguiment conjunta es convoca amb motiu dels successius talls elèctrics, que els mesos de juliol i agost passat varen patir els municipis de la Costa Brava Centre, i que varen provocar grans afectacions, sobretot, als establiments de restauració i hostaleria.
Durant aquell període aquesta situació va afectar molt negativament l’activitat econòmica i la imatge d’aquestes poblacions, i per tant, la queixa unànime dels ajuntaments de les sis poblacions, que representen una població empadronada d’unes 96.000 persones, però que a l’estiu s’incrementa fins a 450.000.
Avaries i problemes durant l’estiu
Els representants a la reunió de la companyia Endesa han exposat els motius i les situacions que varen provocar bona part dels talls de subministrament elèctric que a l’estiu va afectar els municipis de la Costa Brava Centre.
Aquestes avaries, i segons els informes presentats per Endesa, varen estar vinculades, en bona part, pels efectes dels incendis que varen afectar zones per on passen línies aèries de baixa o mitja tensió. En aquest cas els talls s’allarguen quan s’aplica el Pla Alfa, ja que en els períodes de vigència d’aquesta emergència no es poden rearmar les xarxes elèctriques afectades, fins dues hores després de l’extinció de l’incendi.
Les avaries de l’estiu passat vinculades als talls de llum també varen estar relacionades amb la sobrecàrrega que en moments puntuals va patir el servei.
Actuar per millorar el servei
Endesa Catalunya ha presentat als representants dels ajuntaments, el Pla d’acció i d’inversions que la companyia executa al territori dins el període 2021-2023, mitjançant el qual es preveu poder millorar les instal·lacions per tal de minimitzar i controlar la problemàtica dels talls de subministrament elèctric a la Costa Brava Centre.
Els ajuntaments han demanat a Endesa Catalunya poder calanderitzar i conèixer en tot moment, les accions que es realitzen per a la millora global del servei, i que aquestes han de ser estructurals -no d’urgència, en precari o parcials- per garantir un òptim funcionament del servei tot l’any.
En l’àmbit la interlocució institucional, demanem que la companyia estableixi canals de comunicació efectius i constants amb els consistoris i els seus màxims representants polítics i tècnics, tant per establir mecanismes àgils d’avisos d’incidències puntuals; com també per generar espais de treball per a les millores de futur, amb un diàleg constructiu que relacioni de manera efectiva les previsions de futur amb les necessitats i problemàtiques locals.