Ana Juliá: “Amb el mètode Montessori els infants aprenen lliurement i amb respecte pel treball dels altres”

La pedagogia Montessori ha arribat fins al Baix Empordà. Un dels centres que actualment està a la comarca i ofereix aquest tipus d’educació és el centre Montessori Palau-Montgrí. Per parlar-nos una mica més d’aquesta proposta educativa ens ha visitat la responsable de formació i innovació de Montessori-Palau, Ana Juliá.

El mètode Montessori, tal com explica Ana Juliá, es basa en la interacció dels nens amb l’aula, els materials, els estímuls, el món natural, etc, amb l’acompanyament d’un guia o mestre. Aquests materials i aquests entorns van ser presentats per primer cop per la doctora Maria Montessori fa més de cent anys perquè els nens puguin desenvolupar-se de manera lliure i amb respecte. “La doctora Maria Montessori quan va dissenyar aquests materials de desenvolupament, ja va veure que eren oferiments i oportunitats per establir-hi relació, connexió i que el nen hi experimenti en funció del seu interès”, explica Ana Juliá.

El desenvolupament i el guia

La responsable de formació explica que hi ha quatre fases de desenvolupament del pla educatiu ben diferenciades: la primera que va dels 0 als 6 anys; la segona dels 6 als 12; la tercera dels 12 als 18; i, finalment, dels 18 als 24 anys. “Dins d’aquests plans, el rol del mestre es va ajustant en funció de la necessitat dels infants”, apunta Ana Juliá. Tot i això, el mestre ha d’anar observant els interessos i treball dels nens per ajudar-los a estimular i desenvolupar el seu coneixement amb els materials que hi ha a l’aula.

El guia ha de tenir aquest ambient planificat per oferir als nens diverses presentacions per donar resposta a aquestes necessitats educatives. És important també que aquest espai estigui ordenat perquè els infants es puguin “orientar i trobar els materials fàcilment”, explica Ana Juliá. Una de les altres tasques del guia és “no intervenir si no és estrictament necessari”. Així, el rol del guia és “respectar el treball dels nens i observar-lo, però sense envair-lo”, apunta la responsable de formació.

Ana Juliá relata que aquests mestres, a part de la carrera universitària, necessiten una formació específica que ofereix l’Associació Montessori Internacional. A part d’aquesta formació tècnica, Ana Juliá reconeix que també hi ha d’haver una preparació humana, “ja que tenim tendència a envair el treball dels nens”. “La doctora Montessori diu que qualsevol ajuda innecessària que li donis al nen és un obstacle pel seu creixement i desenvolupament”, apunta la responsable de formació.

I tot i que hi ha diversos cicles de formació, a l’escola Montessori Palau-Montgrí hi ha els grups de 0 a 3 anys i de 3 a 6, a més, de l’aula El niu on hi ha els infants més petits. Aquesta primera etapa és la que porta el títol de “la ment absorbent”, on l’infant aprèn i observa sense prejudicis. A aquesta etapa n’hi segueixen tres més amb una visió diferenciada de l’educació del nen tenint en compte les necessitats d’aprenentatge.

La importància de l’espai i els materials

Ja ho avança Ana Juliá, però l’espai per acollir aquests nens i facilitar el desenvolupament de manera independent és una de les característiques principals del mètode Montessori. “Quan veus entrar al nen per primer cop a l’aula, t’adones que l’espai l’inspira”, explica Ana Juliá. En aquest espai d’aprenentatge hi ha mobles i objectes que el nen podria tenir a casa, però adaptats a la seva mida. És en aquest espai, l’aula de comunitat, on els nens aprenen pas a pas activitats com fer pa o crear un ram de flors, entre altres activitats. Un primer cop es fa de manera conjunta amb la mestra, però llavors, a partir de la repetició, ho poden fer sols o amb un altre company.

A part d’aquest espai d’aprenentatge, els nens que van al Montessori Palau-Montgrí tenen un espai de pati on poden interactuar amb altres elements i tenir cura, a més, dels espais verds i un petit hort. A més, hi ha un espai polivalent per fer activitats que requereixen més espai, com l’activitat de psicomotricitat o la zona de menjador. El canvi de grup es fa de manera progressiva, tal com explica Ana Juliá.

Respecte i llibertat

Alguns conceptes que són representatius del mètode Montessori són el respecte i la llibertat de l’infant en el procés d’aprenentatge. Ana Juliá explica que aquests són conceptes necessaris perquè el nen pugui aprendre. “Aquest coneixement permet al nen anar-se construint”, apunta la responsable de formació. Aquesta sensació d’independència i autoconeixença és un sentiment compartit pels nens de l’aula Montessori, que va acompanyat pel respecte cap a l’altre. “Hi ha només una norma en aquesta aula i és el respecte al treball dels altres”, afirma Ana Juliá.

Per donar a conèixer aquest mètode i la filosofia del centre, des del Montessori Palau-Montgrí es faran diverses xerrades. Aquest dimarts 25 es farà una presentació a la Bisbal d’Empordà a les 18 h a la botiga Mónjoc; el dimecres 26 a les 18 h se’n farà una al Museu de l’Anxova de l’Escala; i, finalment, el dijous 27 se’n farà una altra a la sala de la Placeta número 4 de Verges.