7.3 C
Pals
Dimecres, 18 desembre 2024
- Publicitat -

Aparcaments dissuasius, carrils bici i transport públic: les solucions a la falta d’aparcament a la zona de platges al Baix Empordà

Ràdio Capital, la ràdio del Baix Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Aparcaments dissuasius, carrils bici i transport públic: les solucions a la falta d’aparcament a la zona de platges al Baix Empordà
Loading
/

La població al Baix Empordà creix durant l’estiu: turistes, visitants i treballadors que venen a fer temporada a la nostra costa. Entre les problemàtiques que suposa aquest augment de població hi trobem la manca d’aparcament, sobretot a primera línia de mar.

Per anar a la platja, hi ha una considerable manca d’aparcament a primera línia de mar i els pocs que hi ha són de pagament, siguin pàrquings privats o zones blaves. Segons el Patronat de Turisme de la Costa Brava de Girona, vam rebre a 7.488.711 turistes a les nostres platges. Una dada que cada any va creixent per l’interès turístic que hi ha.

Ràdio Capital s’ha desplaçat a la platja de Sa Riera per parlar amb diversos testimonis que ens expliquen com han arribat fins a la platja. El Larbi, de la Garrotxa, ha vingut a passar el dia a la platja amb la seva parella. Han deixat el cotxe a Begur i han baixat pel mig de la muntanya amb la seva parella fins a arribar a Sa Riera. Han tarda 1h/1h30. Per pujar, agafaran el bus.

L’Iker i l’Alai són del País Basc i estan aquí de vacances. Ja venien informats i han deixat el cotxe en un pàrquing de pagament a Sa Riera. No els hi sorprèn aquesta problemàtica, ens expliquen que a la seva comunitat autònoma passa exactament el mateix, fins i tot, que a vegades han hagut de tornar a casa perquè no han trobat aparcament al costat de la platja. 

A la platja de Sa Tuna, hem pogut parlar amb dos testimonis que han hagut d’aparcar en zona blava perquè no tenien cap altra possibilitat. En Josep, ens explica que entén que hi ha un problema amb la falta d’aparcament, però que tampoc voldria construir grans aparcaments perquè llavors es massificaria més. 

 

La Bea explica que ve d’una altra platja i que tots els aparcaments estan plens. Com a solució, proposaria fer un aparcament dissuasiu, tot i que seria complicat per la zona on es troba la cala. 

 

Per tractar aquest problema, els Ajuntaments dels municipis estan treballant per crear de zero o millorar el transport públic de la zona per evitar l’acumulació de cotxes a les zones de platges i poder fomentar la circulació de persones entre pobles i ciutats. 

Pals, la zona de la platja

Pals, tot i que té diversos nuclis de població, la zona de la platja compta amb diverses zones d’aparcament. Quan parlem de primera línia de mar, només hi ha un aparcament gratuït de cotxes, però amb poca capacitat i a segona línia de mar hi ha un altre una mica més gran, però que es troba a més distància de la platja. La resta d’aparcaments són de pagament. 

Tot i això, i com a alternativa, existeix el bus número 23, que va des de Palamós fins a Torroella de Montgrí. Aquest autobús compta amb parades a Pals, els Masos de Pals i, també a Pals-Golf Beach. I tot i que aquesta parada es troba a la platja, l’autobús et deixa a un quilòmetre de la platja, una distància que s’ha de fer caminant. Les alternatives, però, no acaben aquí, perquè l’Ajuntament de Pals ja ha habilitat la via verda que va des de Pals fins als Masos de Pals, però aquesta no arriba a la platja. Tot i això, ja s’està treballant en un projecte per crear la connexió entre Masos de Pals i la zona de platja. 

Begur i les platges de Sa Riera, Aiguafreda, Sa Tuna i Fornells

Begur compta amb diverses zones de platja: Sa Riera, Aiguafreda, Sa Tuna i Fornells. El principal problema d’aquesta àrea és que les places d’aparcament queden limitades a l’espai disponible. En cada una d’aquestes zones es pot trobar aparcament gratuït i també de pagament. 

Com a alternativa, l’Ajuntament de Begur ha tornat a impulsar enguany el Bus Platges Begur, que estarà disponible fins al 15 de setembre. La freqüència és de 1:30h aproximadament i hi ha 3 itineraris: el primer va de Begur a Sa Riera fent cinc parades en total; el segon bus va de Begur a Fornells i Aiguablava, i compta amb sis parades en total; i, finalment, el darrer bus va de Begur a Sa Tuna, i disposa de quatre parades. El preu d’un viatge oscil·la entre 1-1,5 euros, tot i que hi ha la possibilitat d’obtenir un abonament de dia per 3 euros o un tiquet de 20 viatges per 20 euros (cada tiquet et surt a 1 euro). 

Calella de Palafrugell, Llafranc i Tamariu

Tant a Calella de Palafrugell com a Llafranc hi ha bastants espais per aparcar, però no es troben a prop de la platja. La majoria d’aparcaments gratuïts es troben lluny de la platja i són dues zones molt concorregudes pels visitants, per tant, aparcar al costat de platja es converteix en una “missió impossible” en temporada alta.  

Tot i això, l’Ajuntament, per tal millorar la mobilitat a la zona costanera, ha posat a disposició de la ciutadania el nou servei de Bus’30 que connecta Palafrugell amb les platges de Calella de Palafrugell i Llafranc. L’alcalde del municipi, Juli Fernández, ha destacat que aquest servei fa poc més d’una setmana que està en funcionament, però que de moment està cobrint aquesta demanda.  

La implementació d’aquest transport públic a la zona de platges, tal com apunta el batlle respon a la necessitat d’absorbir aquests visitants als nuclis de Calella i Llafranc. A més, la voluntat des del consistori és que aquesta connexió amb els nuclis de la platja també serveixi perquè les persones d’aquestes zones visitin el nucli de Palafrugell. 

En el cas de Tamariu, hi ha dos aparcaments gratuïts just a l’entrada del municipi. Com a alternativa, hi ha el bus turístic Julivia, que va des de Palafrugell fins a Tamariu, amb diverses parades; i el bus 8A del grup Sarfa, que va des de Regencós fins a Tamariu. Juli Fernández, però, apunta que es vol estendre el servei de Bus30’ l’any que ve fins a Tamariu. 

Palamós i Sant Antoni de Calonge

Tots els aparcaments que estan al costat de la zona del passeig són de pagament, però es troben a prop de la platja. Només a Palamós hi ha una zona d’aparcament de terra gratuït a la platja gran. A la zona de la Fosca, hi ha un aparcament de pagament, però no és difícil aparcar de manera gratuïta pels carrers. I la zona del Castell, l’aparcament és molt gran, però de pagament, ja que es troba en una Zona d’Interès Natural. 

A Sant Antoni de Calonge s’ofereix la possibilitat d’abonaments de temporada amb diferents tarifes. Tot i això, l’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni (adjuntar enllaç noti) ha creat 300 places noves d’aparcament gratuït per fer front a aquesta massificació de vehicles, tant sigui de residents com de turistes. 

Platja d’Aro i S’Agaró

A Platja d’Aro hi ha molt poc aparcament a la zona de platja i aquests són de pagament. Malgrat això, a la zona de Riuet l’aparcament que hi ha a primera línia de platja és de pagament, però només a la temporada estival, la resta de l’any és gratuït. A la zona de la platja Gran, les persones que hi vulguin arribar poden tenir sort i trobar algun lloc ben a prop, si no l’opció és aparcar a la zona centre del municipi per poder-hi arribar amb una caminada d’uns 10 minuts.
A S’Agaró, tots els aparcaments prop de la costa són de pagament a l’estiu i a l’hivern només es paga caps de setmana. Si bé és cert que hi ha un aparcament de terra gratuït que es troba a 10 minuts caminant de la platja. 

Sant Feliu de Guíxols

En el centre a la zona del mercat hi ha aparcaments de pagaments i zona blava, però a la zona de la piscina i la fàbrica de suro hi ha aparcaments gratuïts i dissuasius. 

L’Estartit

Aquesta zona compte amb dos aparcaments gratuïts a primera línia de mar. A part, també hi ha diversos llocs al carrer on pots aparcar el cotxe sense pagar, tot i que depèn de les hores i els dies. Tot i això, al costat del port, hi ha un altre aparcament, però és de pagament. 

Des de Ràdio Capital, hem creat un mapa d’aparcament per tal d’oferir una ajuda visual a tots els empordanesos i empordaneses sobre on poden aparcar el cotxe  gratuïtament i on hauran de pagar.

 

 

Temps de lectura: 5 minuts

Més àudios