Es dispara la venda de caganers de Caganer.com als Estats Units. Un article del diari The New York Times ha fet augmentar exponencialment les vendes de l’empresa de Torroella de Montgrí. En només un dia i mig, va rebre dues-centes comandes de figuretes, la majoria de Donald Trump i Hillary Clinton.
El prestigiós rotatiu va publicar l’article aquest dilluns, tant a l’edició en paper com a la digital. Era un reportatge els orígens, sentit i diversitat d’aquesta tradicional figura del pessebre. El New York Times en destacava que la meitat de les vendes de Caganer.com a l’estranger es fan als Estats Units. De fet, durant la campanya de les presidencials, la premsa nord-americana ja es va fer ressò dels caganers d’Obama, Trump o Clinton. Però aquesta setmana la publicació s’ha notat en un notable increment de les comandes. Les figures més demanades són, precisament, les del president electe i la de la que fou candidata demòcrata. Caganer.com arriba a vendre unes 30.000 figuretes de caganer cada any i el seu catàleg ja suma més de 400 caganers. Sergi Alòs, gerent i soci de l’empresa, explica a Ràdio Capital que de les que s’encarreguen per Internet, 7 de cada 10 s’envien a l’exterior, sobretot al mercat nord-americà.
Des del seu taller de Torroella de Montgrí, la família Alós-Pla crea cada temprada fins a una quarantena de noves figuretes amb la cara i el cos de personatges coneguts. Actualment Caganer.com la porten els germans Sergi i Marc, la segona generació de l’empresa familiar. Van començar fa 24 anys i des del 2007 produeixen des de Torroella. Sergi Alòs destaca la implicació que tenen amb el territori, especialment en la vessant social.
Caganer.com va començar el 1992, com El Caganer, quan la ceramista i pessebrista Anna Maria Pla va fundar l’empresa i en va ser capdavantera i encarregada de la producció. Avui ja s’ha jubilat i els seus fills n’han agafat el relleu.