L’Ajuntament de Calonge i Sant Antoni ha presentat quatre projectes als fons europeus Next Generation, per un valor superior als 23 milions d’euros (23.279.006 €). El consistori ja ha presentat els projectes a la convocatòria extraordinària de Planes de Sostenibilidad Turística en Destinos para entidades locales del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme.
Els projectes són el nou Centre d’Interpretacó del Vi i seu de la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge i Sant Antoni, la Fundació Gamón-Medina i les reordenacions de l’Avinguda Catalunya (eix verd de Sant Antoni) i la plaça Catalunya (connexió amb la platja).
Segons l’Ajuntament, l’objectiu dels projectes presentats al fons Next Generation és donar “un impuls renovat al centre històric de Calonge, i potenciar Sant Antoni com a destinació de turisme familiar”. El càlcul aproximat de llocs de treball que es generarien en el sector turístic i associats s’eleva a 265 (105 directes i 160 indirectes).
Nou Centre d’Interpretació del Vi i seu de la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme de Calonge i Sant Antoni.
Aquest projecte s’ubicaria a l’antiga casa de les Monges, al carrer Major de Calonge, i funcionaria com un aparador -centre de promoció de productes agroalimentaris locals i d’implementar programes de formació en gastronomia, enologia i turisme cultural. En aquest equipament dinamitzador s’organitzaran jornades, exposicions i actes per promoure els productes locals i especialment el vi de pagès de Calonge, un vi elaborat de manera tradicional, en finques familiars, mitjançant espècies de raïm úniques. Un estudi recentment dut a terme per l’equip de viticultura de la Universitat de La Rioja va determinar l’àrea vitícola de Calonge com un “cas únic” al món.
Fundació Gamón-Medina.
Entitat de l’Ajuntament des del 1997, disposa d’una col·lecció d’art de més de 250 peces. La seu actual està situada en una finca davant de mar i no disposa d’espai d’exposició. La transformació d’aquest espai destacaria per ser un equipament transformador del destí turístic de platja, amb la cultura com a contrapunt i complement a l’oci; seria un gran centre d’art dinamitzador d’actes culturals d’interès regional i també transfronterer, situat a la xarxa de centres culturals del sud d’Europa i la costa mediterrània; un aparador d’art i centre de formació o residència per a joves creadors de la zona; amb un programa d’impuls a l’art digital i Land Art.
Reordenacions de l’Avinguda Catalunya.
Transformació d’una de les principals vies del nucli turístic costaner de Sant Antoni en un eix urbà verd. “Aquesta reordenació permetria convertir aquesta via en una zona més amable per a vianants, en què es dinamitzi l’activitat dels locals comercials i s’impulsi la mobilitat sostenible”, segons l’Ajuntament.
Remodelació de la plaça Catalunya.
Aquest projecte va vinculat al de l’Avinguda Catalunya, ja que la plaça Catalunya, juntament amb l’Avinguda Costa Brava, és el canal de comunicació entre l’avinguda Catalunya i el passeig del mar. L’objectiu és millorar-la connexió en sentit transversal amb la platja i facilitar així el transit de persones entre aquests dos espais. Segons el consistori, “en conjunt, suposaria perfeccionar l’hàbitat urbà, orientat cap a una mobilitat més sostenible, eficient energèticament i d’accessibilitat global”.