La teoria diu que les campanyes electorals són aquells períodes on els partits polítics expliquen les seves propostes i d’aquesta manera els ciutadans disposem de tota la informació per poder elegir el partit que ens representi. Al final es tracta només d’això: d’informació. Quanta més informació disposem, més òptim serà el nostre vot, ja que més representarà la defensa dels nostres interessos.
Acabem de viure una campanya electoral llarga, telemàtica, avorrida, amb molta confrontació, poc debat, vetos creuats, mitges veritats, insinuacions, testos d’antígens, repartiment de cadires i poques propostes. Amb tot això encara ens preguntem per quin motiu el mateix dia de les eleccions encara hi havia un 30% dels electors que no havien escollit quin partit votar?
Sembla que cada cop tenim més indecisos quan es celebren eleccions, i això no només és fruit de la desafecció de la política, o de la polarització dels partits, això també es produeix per la manca d’informació sobre les propostes de cada un. És cert que els partits es gasten més diners que mai en campanyes electorals i també que a través de les xarxes socials veiem publicitat electoral en tot moment, però de propostes en veiem poques.
Els debats s’han convertit en retrets constants i si algun partit o candidat pretén explicar la seva proposta, ràpidament ha de canviar d’estratègia, ja que si no hi ha crispació sembla que no està fent un bon debat i surt poc a la pantalla. Hem arribat a un punt on l’important és sortir més minuts que l’adversari als mitjans, independentment del que es digui.
Els ciutadans ens torbem amb el dilema de decidir a quina candidatura votar sense disposar de suficient informació. Malauradament en aquests casos ens deixem portar per elements superficials que poden portar a eleccions equivocades.
Partits polítics hem de millorar molt! Més propostes, més informació, més transparència i més democràcia. Som-hi!