Per parlar de com ha anat l’estiu i els projectes que cal desenvolupar a Pals hem visitat l’alcalde del municipi, Carles Pi, en un dels espais que s’han inaugurat aquest estiu, Ca La Pruna. A més, el batlle ha donat alguns detalls més de projectes com el Vial Nord o el carril bici que ha d’acabar connectant Pals amb la seva zona de platges.
L’alcalde de Pals, Carles Pi, ha valorat molt positivament els primers mesos de funcionament de Ca La Pruna, el nou espai que inclou l’oficina de turisme i un hotel d’entitats. Aquest projecte, iniciat el 2014, ha acabat les seves obres aquest estiu i s’ha convertit en un punt clau per al turisme del municipi, situat a l’entrada del nucli antic. L’alcalde explica que aquest estiu han pogut constatar que el turisme s’està desestacionalitzant, ja que cada cop hi ha més visitants que venen durant els mesos de maig, juny, setembre i octubre.
Una sequera que fa temps que s’allarga
Una altra qüestió destacada és la gestió de l’arròs, que s’ha vist afectada per la sequera dels últims anys. Tot i que els pagesos de Pals han pogut plantar gràcies a les pluges recents, la situació continua sent preocupant. La recollida de l’arròs, tal com ha passat amb la plantada s’ha hagut d’allargar i fer fora de les dates habituals gràcies a aquestes darreres pluges.
Carles Pi apunta que les jornades gastronòmiques de l’arròs van voler ser reivindicatives per reclamar una millora en el sector quan passen esdeveniments com la sequera persistent que hem tingut aquests darrers tres anys. Cal recordar que a Pals, a part del sector agrari, durant l’estiu cal afegir-hi tots els turistes que circulen per la zona.
L’alcalde subratlla la necessitat de buscar solucions a llarg termini per garantir l’aigua necessària per al conreu. El batlle reconeix que cal aprendre’n d’aquesta sequera i que aquest tipus de situacions no es tornin a repetir. Per això, quan parla de l’aigua del Ter, apunta que “si no hi ha aigua no es pot ser solidari”. Ha destacat també les actuacions fetes des del consistori per mirar de reduir l’ús d’aigua que creu que s’hauria d’estendre en el temps.
Residus i civisme
Una de les actuacions que van haver de dur a terme des del consistori de Pals durant aquest estiu van ser sancions per conductes incíviques, moltes d’elles relacionades amb abandonament de voluminosos a la via pública. Carles Pi, admet, però que s’ha d’anar més enllà tenint en compte que la població de Pals creix de manera exponencial durant l’estiu.
El batlle recorda també que a Pals s’han de millorar les xifres de reciclatge i recollida selectiva. Admet que un dels models que estan tenint en compte a l’hora de redactar el nou contracte d’escombraries és la recollida porta a porta. Carles Pi explica que el model porta a porta s’ha d’estudiar correctament, ja que hi ha diverses zones de població a Pals.
A part de fer aquest canvi en el model de recollida, l’alcalde explica que caldrà fer un exercici de pedagogia a la població. Està previst que aquest nou contracte pugui veure la llum el setembre del 2025.
La construcció del Vial Nord
En diverses converses amb l’alcalde, en referència al Vial Nord, apunta que és “la continuació d’una carretera que ja existeix”. “El que em molesta més és que es tergiversi tant aquest tema”, explica el batlle. Afegeix que d’aquesta carretera que serviria per unir Pals amb les platges només queda construir-ne un 10-15%. El batlle detalla que per aquest canal que no està del tot construït, avui dia ja hi circulen una gran quantitat de vehicles.
Segons Carles Pi, “en cap cas volem carregar-nos el territori”. “Ens estimem el territori en el qual vivim”, afegeix. Remarca que els cotxes ja circulen per la zona, “no és el cas que vindran més cotxes”. Si es tanqués aquesta zona, “s’acabarà col·lapsant tota la zona dels Masos de Pals”. Descarta que aquesta construcció estigui relacionada amb les dues parcel·les urbanes consolidades on hi hauria la possibilitat d’executar diverses obres. “Hem d’acabar el Vial Nord”, explica Carles Pi.
L’alcalde descarta la possibilitat de desclassificar terrenys, a més tenint en compte que es va voler crear un nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) -l’actual és de 1986 – per Pals, però va quedar afectat pel Pla Director Urbanístic (PDU). Actualment, s’està decidint quin serà l’equip redactor d’aquest nou POUM. “No té gaire sentit un POUM del 1986 al segle XXI”, explica Carles Pi. La voluntat del batlle és poder fer algun pas més abans que acabi aquest mandat.
El projecte de Ràdio Liberty
Un dels projectes que porta més temps aturat al municipi de Pals és Ràdio Liberty. De moment, és un Bé Cultural d’Interès Local, que presenta una protecció especial. Des del consistori van posar sobre la taula diferents propostes per mirar de preservar de manera total o parcial aquest espai. Cal recordar que el propietari de l’edificació és Costes de l’Estat, que en el seu moment volia enderrocar les edificacions.
De moment, amb el nou Govern han de parlar de quins projectes són possibles en un espai com Ràdio Liberty. “Hem d’actuar a Ràdio Liberty”, apunta el batlle. La voluntat des de l’equip de govern de Pals és proposar una alternativa que no sigui l’enderrocament de l’edifici. Recorda, però que durant tots aquests anys no s’ha fet cap tipus de conservació de l’espai i que, a més, hi ha hagut diverses problemàtiques de seguretat i conductes incíviques.
La configuració de la Via Verda
Un dels projectes de mandat és connectar la zona de platges amb Pals a través d’una Via Verda ciclista. De moment, s’ha executat una primera fase que uneix el nucli de Pals amb Masos de Pals. Sobretot durant l’època estival, per les carreteres de Pals hi ha una gran afluència de trànsit de bicicletes per la carretera. Per això, Carles Pi creu que aquest és un projecte prioritari.
Aquesta segona fase que ha d’unir els Masos de Pals amb la zona de platges s’ha dividit en dues fases, tot i que encara no hi ha dates.