Carles Pi: “Quan acabi aquest mandat hem de tenir enllestida la Via Verda entre Pals i la platja”

Carles Pi, alcalde de Pals, ha visitat els estudis de Ràdio Capital per explicar algunes de les primeres accions i actuacions futures que es volen impulsar des del govern municipal.

En aquest mandat, Carles Pi afronta els quatre anys amb majoria absoluta al consistori. Després de treballar de manera conjunta amb la formació que encapçala Sergi Brull durant quatre anys, Junts per Pals (ERC) governarà en solitari. L’alcalde reconeix que vol continuar amb les polítiques i accions que anaven treballant durant l’anterior mandat. Alguns projectes que es volen tirar endavant és la creació de Vies Verdes que arribin fins a la zona de platges, millorar la sostenibilitat del municipi o la renovació del POUM.

La creació de les Vies Verdes

Carles Pi reconeix que tot i el perill que suposa transitar a peu o en bicicleta per la carretera, a Pals són molts els ciutadans i turistes que fan servir aquesta via per arribar fins a la zona de platges. “A vegades ens omplim la boca parlant del turisme sostenible, però tenim poques alternatives al cotxe”, apunta el batlle. Aquest és un problema que s’estén a Pals, als Massos de Pals i a la zona de platges.

Per això, Carles Pi creu que hi ha d’haver una aposta clara des del consistori per promoure i crear aquest consorci amb les Vies Verdes. A més, la intenció és unir diversos municipis des de Pals amb aquest projecte que aposta pel ciclisme respectant el medi ambient. Un d’aquests projectes és unir Pals amb Serra de Daró, Gualta o Torroella de Montgrí. “Això és un avantatge per aquests municipis que acabin units entre aquestes Vies Verdes”, apunta l’alcalde.

El batlle reconeix que moltes formacions polítiques al llarg dels anys havien presentat en el seu programa la creació d’aquestes Vies Verdes per unir diversos municipis del nord del Baix Empordà. Tot i això, Carles Pi es mostra sorprès perquè ningú havia començat a treballar per formar part d’aquest consorci.

Tot i això, el batlle reconeix, però, que a finals de mandat la intenció és que hi hagi un projecte clar que uneixi Pals, els Massos i la platja a través d’una via ciclista. “Treballarem perquè això sigui viable”, tot i això, “cal treballar diversos temes administratius”, apunta Carles Pi. La voluntat és finançar aquesta Via Verda amb subvencions que provenen de Fons Europeus, per exemple.

Renovar el POUM

Un dels altres aspectes que Carles Pi considera que s’han d’afrontar durant aquest mandat és la creació d’un nou POUM. El que es va impulsar el 2017 va quedar aturat i, per tant, el consistori encara ha de treballar per presentar una actualització que s’ajusti a la normativa actual. “Pals té un planejament de l’any 1986”, reconeix el batlle, “però hem d’afrontar aquesta renovació del POUM”. Carles Pi reconeix que el Pla Director Urbanístic (PDU) va paralitzar aquestes actuacions per renovar el POUM.

“On no ha arribat el PDU, que ningú pretengui que hi arribi un ajuntament”, apunta Carles Pi. EL PDU ha suposat per la Generalitat i pel consistori de Pals unes indemnitzacions de 20 MEUR. Per això, el batlle creu que desclassificar més sòls per part de l’Ajuntament faria augmentar els costos de les indemnitzacions als propietaris afectats.

Així, des del consistori de Pals no preveuen que hi hagi més desclassificacions de sòl que no siguin necessàries amb el nou POUM. “A vegades hem sortit en notícies on s’han donat llicències que entren dins la legalitat, però que són polèmiques”, apunta Carles Pi. Afegeix que “cal tenir cura amb aquests aspectes i fer un planejament d’acord amb l’actualitat”. Cal recordar que Pals té tres nuclis diferenciats: Pals, els Massos de Pals i la zona de platges. Tot i això, la voluntat de creixement no és ampliar els habitatges per connectar aquests tres nuclis. Carles Pi apunta que cal créixer amb els nuclis de Pals i els Massos, sense arribar a unir-se.

Habitatge públic i residències

Una de les problemàtiques existents a Pals i a altres municipis de la Costa Brava és l’accés a l’habitatge digne per part de col·lectius de joves, famílies vulnerables o persones grans. Per això, Carles Pi és conscient que cal crear habitatge públic a un municipi com Pals per poder créixer quan es parla d’habitatge públic. Iniciaran un estudi amb diversos tècnics especialitzats per treballar en aquest aspecte.

“Pals ha de créixer quan es parla de l’accés a primeres residències i habitatge públic, per això, hi volem treballar durant aquest mandat”, apunta Carles Pi. Entre les zones que podrien formar part d’aquest parc d’habitatge públic hi podem trobar l’antic escorxador o la zona del vaixell a les platges.

Els pagesos, les piscines i la sequera

Tot i la sequera, des del consistori de Pals s’ha treballat amb la Generalitat per pal·liar els efectes que provoca sobre el sector de la pagesia. “S’ha aconseguit garantir la quantitat d’aigua acordada per mantenir els conreus i assegurar part de la collita”, apunta Carles Pi. Cal recordar que, a part del turisme, diverses famílies de Pals treballen de la terra.

El batlle assenyala que moltes famílies de pagesos de Pals han vist limitada la seva activitat. “Em sorprèn aquest contrast, perquè hi ha persones que no entenen que no poden regar el jardí”, afirma Carles Pi. Per això, creu que s’ha d’apostar per la conscienciació dels ciutadans i ser empàtics amb els altres. “Hem de fer un esforç i solidaritzar-nos en aquesta època de sequera”, explica el batlle.

Com ha passat en altres municipis empordanesos, Pals també ha sancionat diversos dels seus veïns i empreses per fer un ús excessiu de l’aigua per omplir piscines, regar jardins, etc. “Vam ser un dels primers municipis a denunciar veïns i empreses per fer un ús fraudulent de l’aigua”, reconeix el batlle. Tot i això, Carles Pi reconeix que seria complicat, per exemple, instal·lar reductors de pressió en la zona del nucli antic, ja que l’aigua no funcionaria amb normalitat.

El Vial nord

Un projecte que fa anys que s’arrossega a Pals és la construcció del Vial nord. Carles Pi reconeix que s’ha parlat molt d’aquesta obra, “iniciarem els tràmits perquè el Vial passi per on indica el planejament del 1986”. L’alcalde remarca que aquesta no és la creació d’una nova carretera sinó que és la continuació. El batlle apunta que actualment passen per aquesta part del municipi uns 600.000 cotxes al llarg de l’any.

Carles Pi remarca que cal seguir el traçat que hi ha marcat pel planejament, “hi ha unes normes de joc i les hem de complir”.

El destí de Ràdio Liberty

Hi ha hagut diversos projectes per la zona de Ràdio Liberty. Tot i això, des del consistori volen evitar que es destrossi aquest edifici històric. Carles Pi reconeix que “feia por” parlar de Ràdio Liberty. Tot i això, s’ha aconseguit declarar Bé Cultural d’Interès Local (BCIL). Carles Pi, però reconeix que és una arma de doble fil, ja que el consistori s’ha d’encarregar de certs aspectes.

A hores d’ara, Ràdio Liberty es troba en un estat extrem de vandalisme. “L’espai no és nostre, és de l’Estat. Però també volem garantir la seguretat i que l’espai no estigui tan abandonat”, reconeix l’alcalde. I tot i que aquest any no hi ha hagut gaires actes incívics en aquesta zona, Carles Pi creu que fa falta voluntat des del govern central per garantir la seguretat i assegurar que la zona sigui més neta. “Jo aquesta conversa l’he tingut diversos cops amb el subdelegat del govern espanyol”, apunta el batlle.

El teixit comercial

Les botigues i comerços de Pals s’han anat reduint de manera progressiva en els últims 30 anys i, avui dia, no tenen associació de comerciants. Tot i això, des del consistori treballen per dinamitzar aquest comerç local. “L’associació de comerciants és bàsica i volem treballar perquè realment hi sigui”, reconeix el batlle. La voluntat és fer activitats i actes per desestacionalitzar les activitats i el turisme que es concentra, principalment, en els mesos d’estiu.

El White Summer a Palamós

Enguany el festival d’estiu que acollia Pals va canviar de seu per traslladar-se fins a Palamós. L’organització del White Summer i el propietari de la finca on se celebrava des de feia anys el festival no van aconseguir posar-se d’acord per renovar la col·laboració. “La propietat vol reprendre la seva funció com a mas”, explica el batlle. Des del consistori es va saber des del primer moment, però va ser complicat oferir una alternativa a Pals.