Arriba la segona edició de BiblioSTEAM, un projecte impulsat pel Servei de Biblioteques de la Diputació de Girona i produït per l’Associació Catalana per a la Divulgació Científica (ACDIC). L’objectiu principal és fomentar el coneixement científic i despertar vocacions. Per avançar-nos alguns detalls més del projecte, hem parlat amb el president de l’entitat, Carlos Sopuerta.
La idea és portar a les biblioteques gironines científics que treballen en el sistema de recerca català perquè “transmetin de primera mà les seves experiències al públic en general” i, sobretot, als estudiants. En aquest sentit, l’objectiu principal és visibilitzar i divulgar la tasca que fan aquests professionals, segons relata el president de l’ ACDIC. I, per això, la iniciativa rep aquest nom, ja que la segona part de la paraula correspon a l’acrònim anglès STEM que fa referència a les següents disciplines acadèmiques: ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques.
En total, participen 6 biblioteques públiques gironines en el projecte, de les quals dues són del Baix Empordà. Concretament, la Pere Caner i La Cooperativa de Calonge i Sant Antoni, i la Lluïsa Duran de la Bisbal d’Empordà. El projecte inclou diversos tallers i 5 conferències on s’aborden temàtiques com la intel·ligència artificial, l’arqueologia, les energies renovables o la cosmologia, entre altres. Sopuerta ha detallat alguns dels professionals que formaran part de les sessions.
Els diversos temes que es tractaran tenen relació amb les preocupacions actuals de la societat, però també s’han escollit per explicar la raó per la qual cal continuar estudiant les ciències bàsiques. Per aquesta raó van pensar des de l’entitat, que les biblioteques eren el lloc ideal per portar un expert científic, doncs la seva voluntat és difondre coneixement i que la gent estigui informada.
De fet, tal com explica el seu president, l’Associació Catalana per a la Divulgació Científica va néixer el 2016 per fer veure la feina dels científics, sobretot en llocs allunyats dels nuclis acadèmics i universitàris. Així, ensenyant aquesta professió podran inspirar a pròximes generacions a estudiar aquestes disciplines.