El CE Cor de Maria-Sant Josep impulsarà durant el proper curs un programa de benestar emocional i salut mental anomenat Programa Nord. Està previst que s’apliqui des del curs d’I3 fins a 4t d’ESO. Per parlar-nos-en ens ha visitat la directora d’aquests dos centres, Cristina Carrión.
El Programa Nord vol abordar el benestar emocional i salut mental per fer “una correcta autogestió per a la vida de les persones”. La voluntat, tal com apunta Cristina Carrión, és que els alumnes, segons el curs on es trobin, treballin diferents aspectes per una correcta gestió del benestar emocional i la salut mental. Alguns dels blocs base que es vol desenvolupar amb aquest programa són la gestió emocional, les habilitats socials, el coneixement del cervell, la gestió de diversos aspectes que afecten el dia a dia de les persones, els límits o l’alimentació, entre altres.
La dedicació que es vol fer a aquesta assignatura és setmanal, “no volem que sigui una cosa puntual”, admet Cristina Carrión. Si bé és cert que el centre fa temps que treballa aquests aspectes relacionats amb la gestió emocional i la salut mental, fins al proper curs no hi dedicarà una assignatura concreta. Cristina Carrión reconeix que, per exemple, la pandèmia ha afectat la salut mental dels joves. “Ara veiem que és necessari fer-ho i desenvolupar aquesta formació de manera urgent”, apunta la directora del centre.
El programa Nord
El programa Nord es començarà a desenvolupar a partir del pròxim curs escolar, però al centre ja estan treballant per poder-lo desenvolupar. Cristina Carrión apunta que la llista de temes i competències que s’han de treballar s’ha hagut de desenvolupar des del mateix centre. “És un programa pioner i innovador”, admet la directora. A més, diverses persones estan assessorant el centre per poder desenvolupar un programa adequat i segons les necessitats de cada curs. “A Espanya i Catalunya aquest tipus de programes no s’estan desenvolupant del tot, però prenem d’exemple països com Austràlia, Estats Units o Regne Unit, entre altres”.
A part d’observar la necessitat d’aplicar aquest programa, Cristina Carrión admet que el centre està preparat per acollir el programa Nord. “Segons els estudis científics l’escola i l’institut presenta les característiques idònies, per acollir aquest programa de gestió emocional i salut mental”, apunta la directora.
Cristina Carrión reconeix que des del Departament d’Educació ja s’estan fent passos per treballar aquesta gestió emocional i la salut mental en nens i joves. Tot i això, des del centre veuen necessari aplicar aquest programa Nord per treballar de manera més profunda aquests aspectes.
“Un alumne té uns coneixements sobre matemàtiques, ciències naturals o ciències socials que són necessaris quan acaben l’Educació Secundària Obligatòria. Tot i això, també és necessari que tinguin una formació orientada a aquesta gestió emocional i de salut mental”, apunta Carrión. La directora del centre explica que hi ha estudis que exposen aquesta necessitat d’adquirir aquests coneixements d’autogestió.
Aquest programa Nord també té en compte l’educació emocional que cal desenvolupar des de casa. “Cal implicar els pares i tutors en aquesta gestió emocional dels infants i joves”, apunta la directora del centre. Entre altres accions els pares o tutors hauran de respondre diverses enquestes, tallers mensuals amb la psicòloga de l’escola, etc. Però a part de col·laborar amb la gestió emocional de l’infant, les famílies podran tenir un espai per parlar de tots aquests temes i adquirir les eines per poder col·laborar en aquesta gestió emocional.
La previsió és que el programa Nord es comenci a aplicar durant el proper curs, tot i que des del centre ja hi treballen. Els docents ja estan formant-se per poder aplicar aquests coneixements sobre l’acompanyament en aquest procés d’aprenentatge.
Salut mental i joves
A part de la pandèmia, hi ha hagut molts altres factors que han fet que les persones comencem a prendre consciència de la importància del benestar emocional i la salut mental. Entre ells hi ha el tipus de parentalitat que s’està desenvolupant en els darrers anys, on molts cops hi ha una mancança de límits, que acaba desembocant en una mala gestió de la frustració per part dels infants o la manca de respecte. “Això no ajuda els infants i acaba afectant la salut mental dels joves”, explica Cristina Carrión.
Cristina Carrión explica que un dels factors que també influeix en la salut mental dels joves són les xarxes socials i el temps que passen davant les pantalles. La directora del centre admet que els infants exposats moltes hores durant la pantalla acaben afectant tant la seva salut física com mental. A més, admet que cada cop més hi ha una sobredetecció de malalties per la sobreinformació a la qual tenen accés els joves.