El punt setè de l’ordre del dia del ple municipal de dilluns 29 de juliol desvetlla un informe de l’anterior interventora de l’ajuntament datat el 6 de maig que constata l’incompliment per part de la corporació del seu propi Pla Econòmic Financer aprovat el setembre del 2018. En el document es traslladen a la corporació les mesures coercitives previstes en la vigent llei d’estabilitat pressupostària i en conseqüència es va haver de declarar la no disponibilitat de crèdits per import de 1.809.877,22€, el que pot comportar la paralització de bona part dels projectes previstos per aquest exercici.
Projectes que podrien patir alguna afectació
El crèdit que es va declarar com a no disponible era el que estava previst que en aquest any 2019 financés inversions considerades com a prioritàries pel nou equip de govern sorgit de les últimes eleccions municipals. Projectes com ara l’adequació del marge i arranjament del Daró al pas per la biblioteca, el dipòsit d’aigua potable del Puig Negre, les millores previstes en vies i espais públics, la reparació de la xarxa d’aigua del carrer Garbí, l’enjardinament del polígon B2 de l’Aigüeta i les millores previstes en instal·lacions esportives queden sense finançament i en el millor dels casos hauran d’esperar a l’any que ve.
La primera fase del vestidors del pavelló esportiu i la consolidació de façanes del Castell pateixen una retallada superior del 90% en el primer cas i del 80% el que enguany les fa pràcticament inviables. Altres projectes com ara les millores previstes en equipaments municipals arrossegaran dificultats de finançament mentre que les obres del carrer Ample perden també una partida de 100.000€ que donada la magnitud del projecte s’hauran de treure d’alguna altra partida pressupostària.
Indicadors de solvència
La proposta signada per l’alcalde Enric Marquès que va ser finalment aprovat pel plenari enmig de les crítiques de l’oposició, assenyala que amb la declaració de no disponibilitat del capítol 6 d’inversions per import 1.809. 877,22€ l’ajuntament compleix amb la resta dels indicadors de solvència excepte el que fa referència al període mitjà de pagament a proveïdors, incompliment que atribueix a la problemàtica amb l’empresa Sorea, una interpretació que només va satisfer als grups que conformen el govern de la Bisbal (ERC, CUP i En Comú Guanyem).
L’oposició en bloc va qüestionar la gestió de l’equip de govern del propi informe d’intervenció, que és de data 6 de maig i anterior per tant a la celebració de les eleccions el que els fa sospitar que se’ls hi amagués deliberadament per tal que no influís en el resultat, tenint en compte que la situació econòmica de l’ajuntament va ser un dels punts més calents de la campanya. Els tres grups de l’oposició (Compromís-Junts per Cat, Tots per la Bisbal i PSC) es van queixar de que el préstec es demanés amb data posterior al dia 21 de maig que hi va haver-hi ple municipal i tot i que l’informe d’intervenció ja era conegut per l’equip de govern no van ser informats.