Les famílies van visitar l’escola Josep Barceló i Matas durant les jornades de portes obertes i es van “enamorar” del projecte educatiu. Moltes d’elles no es coneixien, i els seus fills havien anat a llars d’infants diferents. Engrescats, van crear un grup de Whatsapp i es van començar a informar sobre com podien articular la proposta i crear un grup singular. Es tracta d’una mesura regulada en el Decret d’admissions pensada per fomentar l’heterogeneïtat i combatre la segregació escolar.
Finalment, van acabar sent una quinzena de famílies i van presentar formalment la proposta abans d’obrir-se el període de preinscripció escolar, remarquen. Ahir a la tarda, però, van rebre una primera resposta que els va caure com una galleda d’aigua freda, i és que Educació ha rebutjat la creació del grup singular.
“L’escola Barceló i Matas ha sigut un dels centres més estigmatitzats del municipi, i és una escola que moltes famílies no contemplaven”, ha afirmat una de les mares, Nora Gordillo, que exposa que, per això, van decidir apostar per l’escola pública al municipi en comptes de promoure “un èxode” cap a centres educatius de poblacions veïnes o apostar per la concertada. “Crec que som molt valents i valentes per voler apostar per una escola de màxima complexitat, amb tot el que això comporta, i no entenem que ens diguin que no”, ha afegit.
Després de rebre la primera notificació, aquesta tarda han mantingut una reunió al Centre d’Educació Municipal de Palafrugell amb representants del Departament, que els han explicats els motius de la negativa. Exposen que els han traslladat que la creació d’aquest grup podria suposar un problema amb relació als altres centres. “Ens han dit que hi hauria més segregació al municipi perquè totes les escoles són d’alta o màxima complexitat, i no ho entenem”, ha asseverat.
En una carta que les famílies van fer arribar als responsables del Departament, precisaven que són conscients que la creació del grup singular i la inscripció “en bloc” de la quinzena d’alumnes no anirien junts a la mateixa aula: “Som conscients que, en cas d’acceptar-se el grup singular, els nostres fills i filles no aniran junts a la mateixa classe, sinó que es repartiran entre dos grups. De fet, creiem que l’entrada del grup al Barceló i Matas ajudar a combatre l’estigma que injustament pateix l’escola”.
Educació diu que les famílies poden demanar plaça al centre
Des del Departament d’Educació han explicat que l’oferta de grups singulars s’ha de plantejar amb temps suficients “a l’inici” del procés de preinscripció i no quan aquest ja ha començat perquè “cal tenir-ho en compte en la planificació de grups escolars”. A més, han recordat que aquests grups són una mesura pensada perquè en la preinscripció, a les zones amb alta segregació, es pugui distribuir l’alumnat vulnerable amb la inscripció de famílies que d’altra manera anirien a escoles de baixa complexitat. La Conselleria puntualitza, però, que en el cas de Palafrugell “tots els centres són d’alta o màxima complexitat”.
Tot i la negativa a crear el grup singular, Educació ha recordat que les famílies poden inscriure els seus fills a l’Escola Barceló i Matas en primera opció, perquè l’oferta de grups “ja preveu places per a aquestes famílies”.
Presentaran recurs
La quinzena de famílies no defalleixen i han assegurat que recorreran contra la resolució. “La indignació és molt gran perquè Educació està promovent un decret i ells mateixos després diuen que no. Com a famílies presentarem un recurs perquè la situació és molt indignant i molt depriment, i falten tres dies perquè acabin les inscripcions”, ha asseverat Gordillo.
La quinzena de famílies han rebut l’escalf de l’AFA de l’escola i de l’equip directiu, també present a la reunió. La tresorera de l’AFA, Irene Díaz, ha afirmat que han “lluitat molt” i han fet “molta feina” per trencar amb l’estigma que arrossega l’escola. “I ara que semblava que ho estàvem aconseguint, aquesta resposta ens sembla molt injusta”, ha dit.
Un exalumne i pare d’una alumna d’i4 de l’escola Barceló i Matas, Jordi Plaja, afegeix que senten que ha estat un centre “maltractat”: “Sempre s’ha dit que era una escola on la gent no volia anar i aquesta difamació no ajuda. Un grup de famílies confia en el projecte, però ningú ens fa costat”. La quinzena de famílies, a banda de presentar el recurs, també s’estan plantejant la possibilitat de fer la inscripció posant el centre com a primera opció, tal com els ha exposat Educació, a veure si així s’hi creen dos grups.
El cap d’estudis de l’escola, Rubén Vargas, ha precisat que han assistit a la reunió per “donar suport” a les famílies: “Estem molt agraïts que hagin apostat pel nostre centre i pel nostre projecte i volem que sàpiguen que tenen tot el nostre suport”. L’escola és de màxima complexitat i Vargas subratlla que compten amb un alumnat “molt compromès a qui agrada anar a l’escola” i un equip de mestres “amb moltes ganes, molta empenta i molta il·lusió”. “Esperem que la proposta acabi arribant a bon port”, ha conclòs.