‘El despertar del mite: Gala Dalí’ torna a gaudir d’una mostra al Castell Gala Dalí de Púbol després de l’èxit del cicle d’exposicions dut a terme l’any passat en col·laboració amb La Roca Village. La mostra compta amb les peces més destacades de les tres temporades anteriors: Col·lecció primavera-estiu, Alta costura i Tardor-hivern. Aquesta exposició es podrà visitar en aquest espai de Púbol fins el 7 de gener de 2026.
A aquesta tria de sis dissenys de moda s’hi suma una selecció de deu accessoris, quatre dels quals no han estat exposats mai. Un d’aquests accessoris mai exposats és la diadema de Suzanne Rémy creada durant la dècada dels trenta i sota la influència d’Elsa Schiaparelli o també un collaret dels anys setanta amb reminiscències de l’antiga Grècia que, per les seves característiques, està en línia amb les creacions del mateix moment de l’artista Lisa Sotilis. Així mateix, complementen la mostra cinc fotografies d’autors molt propers a Gala Dalí (Horst P. Horst, Robert Descharnes i Marc Lacroix) que reflecteixen el valor que té la moda en la construcció de la seva imatge pública. El comissariat és de Bea Crespo amb la direcció artística de Montse Aguer.
La figura de Gala Dalí adopta diversos rols i identitats en relació amb l’artista: musa, esposa, representant o col·laboradora. És una dona creativa i decidida, que sap molt bé com projectar la seva imatge i caràcter. Per això, Gala troba en les creacions d’Elsa Schiaparelli, Mimi di Niscemi o Maurice Renoma, un mitjà d’expressió i d’autodescobriment, legítim i poderós, que li permet afegir matisos a la llegenda que aspira a ser.
Els accessoris inclosos en la mostra
Els accessoris que podem trobar en l’exposició són diversos. Un dels accessoris destacats és la diadema dels anys 30 de Suzanne Rémy. Molt probablement, l’autora es va imbuir de l’estil particular de la dissenyadora italiana, Elsa Schiapparelli, mentre es formava en el seu taller de París. Rémy va ser, també, barretera en cap d’Agnès a París abans d’establir-se pel seu compte a la capital francesa.
També hi podem trobar un collaret que s’atribueix a Kenneth Jay Lane, de la dècada del 1960. Aquest accessori el va representar Dalí en un dels darrers retrats que va fer a Gala, entorn el 1976. Un dels altres collarets que podem trobar a la mostra i que és de la mateixa època és el de Mimi di Niscemi. Ella és una dissenyadora de bijuteria femenina d’origen italià Les seves joies maximalistes, atrevides i elaborades van aparèixer a les portades de Vogue i Harper’s Bazaar durant els anys seixanta i setanta i entre les personalitats que es van interessar per les seves creacions destaquen icones d’estil com ara Jackie Kennedy i la Duquesa de Windsor. Gala, de la seva banda, recorre a aquesta peça amb motiu del rodatge del film de Jean-Christophe Averty Autoportrait mou de Salvador Dalí (1966).
També hi ha una joia d’autor desconegut que està inspirada en l’antiga grècia. El treball i el material, situen aquest collaret prop de les creacions de l’artista d’origen grec, Lisa Sotilis, també coneguda com la “Golden Greek” i admirada per Salvador Dalí. Finalment, hi ha una bossa de festa -d’autoria desconeguda- que ens remet a la vinya. Representant el símbol de fertilitat i espiritualitat, és un motiu recurrent entre els accessoris de l’exposició. En són una mostra la diadema de Suzanne Rémy i aquesta bossa de festa, d’estil zardozi, brodada a mà amb fils metàl·lics i pedres semiprecioses.
Estudi de la col·lecció
El cicle expositiu que es va desenvolupar al castell de Púbol durant el 2024 va ser possible gràcies a l’estudi i la catalogació dels fons extensos que conserva la Fundació Gala-Salvador Dalí i, en especial, de la col·lecció d’indumentària de Gala i Salvador Dalí, que compta amb dissenys d’alta costura dels creadors més prestigiosos del segle XX, així com dissenys prêt-à-porter i una àmplia varietat de complements de moda de procedència diversa.
A més de posar en valor el paper fonamental de la moda en la posada en escena mediàtica de Gala i Salvador Dalí, aquesta recerca permet comprendre l’esperit d’una època i establir diàlegs creatius amb personalitats, fotògrafs i dissenyadors que van tenir un paper destacat en el món de la moda.