Eficiència interna, competitivitat i innovació. Aquests són els tres àmbits establerts en l’estratègia de futur del Consorci de les Vies Verdes de Girona després de realitzar un estudi a 21 ajuntaments, 3 associacions i 4 empreses sòcies del Club d’Agents Econòmics.
En un acte celebrat a la Sala Ferran Agulló de la Diputació de Girona, el diputat delegat i president del Consorci de les Vies Verdes de Girona en funcions, Albert Gómez, Oriol Cesana, el director de la consultora especialitzada en desenvolupament local Focalizza, i Ferran Blanch, impulsor de vision marketing, han presentat les nou propostes resultants de l’estudi per definir quins són els reptes de futur per complir.
“Davant del creixement constant tant del Consorci com de les Vies Verdes en si, es va creure oportú reflexionar sobre les seves necessitats i els seus reptes de futur, tenint en compte la valoració que en feien els agents del territori”. Albert Gómez, president del Consorci de les Vies Verdes de Girona en funcions, ha destacat que aquest estudi “ens ha ajudat a fer aquest procés de reflexió” i que “va molt més enllà del que és el mateix Consorci. Està pensat des d’un punt de vista de territori, del potencial que tenim des de les comarques gironines”. L’estudi s’ha basat en les valoracions de diversos actors, ajuntaments, associacions i empreses sòcies del Club d’Agents Econòmics, amb els quals s’han mantingut gairebé trenta-cinc entrevistes personalitzades, on s’han tractat temes sobre l’estat de les Vies Verdes de Girona, els seus usuaris i el Consorci en si.
Oriol Cesana ha afegit que “aquest treball vol ser el plantejament del que són les Vies Verdes i el Consorci, i de quina percepció en tenen els agents immersos en el territori, sumat als estudis que aquest ja havia desenvolupat. Partíem d’una part important d’anàlisi de dades i després vam entrar en l’anàlisi de les fonts qualitatives parlant amb els stokeholders”, és a dir, tots els que interactuen amb el Consorci de les Vies Verdes o en formen part.
Entre aquestes línies estratègiques definides s’inclou la introducció de les noves tecnologies com a element propi del Consorci i la seva estratègia de creixement futura, plantejant possibles mecanismes per a la digitalització de les diferents vies i camins en tot el seu procés de gestió, comercialització i utilització. Així mateix, també es vol promoure la mobilitat sostenible i saludable intermunicipal, fent de la salut i el benestar dos eixos importants dins de les rutes de les Vies Verdes a Girona. Altrament, l’increment del pressupost ordinari del mateix Consorci de les Vies Verdes és essencial per tal de disposar d’una major estructura que gestioni el manteniment, l’organització i la promoció de tota la xarxa, mantenint un model econòmic sostenible en el temps. “La Diputació de Girona farà una aposta ferma per aquest projecte, que presenta valors notoris per a l’economia productiva de la demarcació, fent-hi una aportació econòmica més àmplia”.
Pel que fa al sector turístic, el Consorci és conscient de l’afluència de visitants que reben les Vies Verdes any rere any. Per això, es vol enfortir la vessant turística de les rutes pedalables i un dels reptes principals és promocionar-les i convertir-les en un producte turístic de rellevància internacional. Des del 2013, el Consorci també gestiona la xarxa de camins Pirinexus, ruta pedalable transfronterera circular amb una llargada de 353 km, que incorpora trams de les Vies Verdes i transcorre per cinquanta-tres poblacions. El seu ús principal és el cicloturisme i rep el suport financer comunitari pel fet d’haver estat inclosa en el Programa Operatiu de Cooperació Territorial Espanya-França-Andorra, mitjançant l’associació d’entitats de Catalunya i els Pirineus Orientals.
Aquests reptes de futur, entre d’altres que s’estableixen en el resultat final de l’estudi, no tenen un cronograma ni pla d’actuacions definit perquè serà el proper grup de govern qui els desenvoluparà, ha afirmat Albert Gómez.
Consulta aquí els reptes de futur del Consorci de les Vies Verdes.