Del 30 de març al 7 de juliol l’ÍTACA 2024 oferirà un total de 18 actuacions a sis municipis d’arreu de l’Empordà (l’Escala, Gualta, Corçà, la Pera, l’Estartit i Calella de Palafrugell). Marlena, Maria Jaume, Clara Peya i Jim completen el cartell de la dotzena edició del festival i se sumen als ja ha anunciats Arde Bogotá, Sílvia Pérez Cruz, The Tyets, Julieta, Mushka, Cala Vento, Triquell, La Ludwig Band, Les Que Faltaband, Classe B, DJ Trapella i -per partida doble- DJ Ryna. I per acabar-ho d’adobar, la peça d’art lumínic i tecnològic Geometrics x200: una al·legoria lluminosa i una tridimensional coreografia de dos-cents drons al ritme de la música i els efectes sonors, formant figures de fins a cent metres d’amplada i visibles a un quilòmetre de distància, a càrrec de Flock Drone Art.
La 12a edició del festival és el cartell més femení de la seva història: gairebé dos terços de les propostes programades estan capitanejades per dones. I, novament, el Festival ÍTACA aposta per una selecta programació a preus estrictament populars marcada per una gran varietat estilística de la mà d’un ampli ventall d’artistes catalans i d’arreu de l’estat, alhora que manté l’aposta propostes amb D.O. de comarques gironines.
A tot això s’hi suma la simbologia de l’icònic Cavall de Troia, escultura dinàmica de gran format, creada pel col·lectiu La Llata, format per Martí Batlle, Esteve Subirah i Joan Vinyes, artistes plàstics del Baix Ter, que farà el seu debut mundial de la mà de l’ÍTACA, Cultura i Acció per tal de portar cultura arreu dels racons de l’Empordà. Avui ha galopat per primera vegada per arribar a l’acte de presentació de la totalitat del cartell de l’ÍTACA 2024. Igual que la icònica figura que va servir a Ulisses per introduir-se d’amagat a Troia, la versió empordanesa del Cavall de Troia està concebuda com un espai escènic on hi passaran coses, una icona que transportarà cultura i festa que doncs s’ha construït sobre rodes perquè sigui mòbil, amb la intenció de dinamitzar esdeveniments.
I si ÍTACA ha esdevingut un pont entre els diversos racons de l’Empordà i la cultura a preus populars, per afinar encara més la metàfora la 1a edició del festival s’ha presentat a l’històric Pont de Gualta. La construcció, Bé Cultural d’Interès Local ubicat al bell mig de la plana empordanesa, se sustenta per arcs de mides desiguals, que semblaven emular la diversitat dels escenaris per on un any més transcorreran les eclèctiques propostes del festival. L’acte de presentació, ha comptat amb l’assistència dels companys i companyes de viatge i ha anat a càrrec del director del festival, Fran Arnau; juntament amb l’alcalde de Gualta, Jaume Fontdevila.
«ÍTACA vol ser com el Cavall de Troia de la cultura, portant experiències úniques a les places dels pobles i els llocs emblemàtics del territori, alhora que segueix apostant per la cita més multitudinària del festival a la platja de l’Estartit», ha explicat el director Fran Arnau. «Presentem un cartell amb preus populars que ja ha superat la paritat, amb vora dos terços de propostes femenines, i seguim caminant per a la sostenibilitat i el confort del públic del festival», ha afegit.
Ja hi ha disponibles entrades per a tots els concerts de pagament, així com els abonaments per a l’ÍTACA SANT JOAN 2024. Es poden adquirir a través del web del festival itacacultura.cat, alhora que s’hi poden consultar horaris i d’altres detalls d’interès. ÍTACA, Cultura i Acció està organitzat per la productora gironina Link Produccions amb la col·laboració de tots els ajuntaments dels municipis per on transcorre.
L’entrada El Festival Ítaca tanca el seu cartell més femení ha aparegut primer a Primera Fila.