El Govern de la Generalitat ha presentat un avantprojecte de llei per crear un impost per a grans vaixells que visitin ports catalans, que començarà a aplicar-se de manera progressiva a partir de l’any 2023 i que tindrà com a objectiu reduir les emissions contaminants d’òxids de nitrogen i de partícules. Aquest impost afectarà els vaixells que tinguin un arqueig brut superior a les 5.000 tones, tant durant la maniobra com en els moments d’atracament o fondeig.
Segons ha avançat La Vanguardia i ha confirmat l’ACN, l’impost es basa en el principi “qui més contamina, més paga” i la base imposable estarà determinada per la quantitat d’òxids de nitrogen i de partícules que emetin aquests vaixells. El tipus inicial serà d’1 euro per quilogram d’òxids de nitrogen i de partícules el 2023, i augmentarà fins a arribar a 3,5 euros el 2026. A més, s’inclouen bonificacions del 10% per als vaixells que disposin d’un sistema de connexió elèctrica a moll i descomptes del 5% per als creuers amb certificats acreditables de millora energètica. Hi haurà exempcions per als vaixells que prestin serveis públics, els que estiguin obligats a atracar o fondejar per força major i els que realitzin activitats d’ajuda humanitària.
L’impost es preveu que recapti 9,7 milions d’euros el 2023 i arribi als 34 milions el 2026. L’avantprojecte de llei es presentarà al Parlament durant els primers mesos del 2023.