El pla estratègic Palamós Peix que és impulsat per l’Ajuntament de Palamós-Museu de la Pesca i la Confraria de Pescadors palamosina, amb la participació de sectors econòmics, educatius, sanitaris i científics vinculats amb el municipi, segueix treballant iniciatives amb l’objectiu de contribuir al desenvolupament local a través del peix desembarcat a la llotja de Palamós i en totes les seves dimensions.
En aquesta línia es presenta ara un nou sistema d’etiquetatge mitjançant el qual es permet identificar les espècies pesqueres locals i la seva qualitat al llarg de la cadena de distribució, des de l’arribada del peix a la llotja i fins a la seva venda al públic. L’objectiu d’aquest projecte és contribuir a la millora de la qualitat i l’increment de la traçabilitat i el control del producte subhastat a la llotja de Palamós, diferenciant totes aquelles espècies que compleixin amb uns estàndards de qualitats recollits en el reglament intern de la Confraria de Pescadors de Palamós, i garantint aquesta màxima qualitat al consumidor.
La identificació de les espècies es fa mitjançant una cinta de plàstic 100% reciclable, que actua com una brida i que se subjecta a la cua del peix. La cinta inclou una etiqueta amb un codi QR imprès on es recull la informació del tipus d’espècie que es tracta, el dia que ha estat pescat i l’embarcació que l’ha capturat, així com una recepta per cuinar-lo.
La informació continguda en codi QR es transmet en el moment de la subhasta a través d’un lector Datalògic i s’inclou a la web en què es pot visualitzar tota la informació. El sistema de visualització de la informació del QR que inclou la cinta es pot realitzar còmodament mitjançant els dispositius mòbils. Aprofitant aquesta iniciativa també s’ha incorporat aquest codi QR a totes les etiquetes que s’adjunten a les caixes de peix que diàriament es venen en la llotja de Palamós.
Etiquetatge amb control de qualitat
La nova cinta identificativa s’ubicarà a la peça un cop aquesta passi el control de qualitat que es realitzarà dins les instal•lacions de la llotja, on es garantirà entre altres, que el peix tingui una pell brillant, neta, de colors definits i sense danys.
També es controlarà que el peix tingui una textura rígida i ferma al tacte; ulls amb colors clarament definits, pupil•la negra, cristal•lí i transparent i de forma convexa; una ganya de color vermell intens sense mucositat; i sempre amb una temperatura que no superi mai els 5º.
Aquest nou projecte d’etiquetatge es comença a aplicar ara només a la pesquera d’arts menors, amb espècies com el Penegal, el Cap Roig o el Déntol, i amb peces d’un pes mínim de 600 grams.
L’objectiu és que una vegada el sistema estigui verificat i plenament implantat, es puguin anar incorporant altres espècies com l’Orada, la Llagosta o Llobregant. També s’estudiarà la possibilitat de poder-lo ampliar a espècies d’altres tipus d’arts de pesca de la Confraria palamosina.
El pla estratègic Palamós Peix
Mitjançant el Palamós Peix es vol promoure la pesca i el consum sostenible dels recursos pesquers, fomentar el coneixement del producte entre la ciutadania, incrementar la competitivitat dels agents vinculats i enfortir la promoció del peix com a element diferenciador.
En els darrers mesos el projecte Palamós Peix ha realitzat diverses activitats i propostes, destacant el disseny d’una tapa reixada per la cubeta de peix actual, que elaborada de polietilè d’alta densitat reutilitzable, permetrà mantenir la cadena de fred del producte afegint gel sobre la tapa per garantir una temperatura idònia per sota els 5ºC.
També durant el curs escolar passat es varen programar visites dels centres educatius del municipi a la llotja del port de Palamós, possibilitant als alumnes d’aquests centres conèixer de prop el peix fresc desembarcat a la llotja palamosina, les seves característiques i propietats saludables.
Anteriorment el Palamós Peix va posar en funcionament el seu portal web palamospeix.cat, mitjançant el qual es dóna a conèixer aquest projecte amb una visió àmplia dels objectius i dels agents implicats.
En l’àmbit divulgatiu del projecte també cal destacar l’edició d’un díptic informatiu adreçat a la ciutadania que conté les principals línies d’actuació d’aquest pla estratègic. A banda també es va dur a terme un estudi del perfil del consumidor i dels canals de venda del peix de Palamós.
També es van destacar activitats i propostes com la realització de la segona edició del Masterpeix, que a diferència de la primera que va ser dedicada només a pescadors, aquesta va prioritzar la participació de les dones. Aquesta activitat formativa gratuïta forma les persones participants perquè esdevinguin prescriptors del peix fresc desembarcat a la llotja de Palamós així com de la cuina tradicional marinera.
El pla estratègic Palamós Peix segueix treballant propostes per a poder impulsar aquest any 2020 i amb la perspectiva de l’any 2021, amb iniciatives de l’àmbit formatiu o de promoció, entre altres.