El ple de l’Ajuntament d’Ullastret, celebrat ahir a la tarda, va rebutjar investigar possibles irregularitats de la secretària malgrat que ho demana l’Oficina Antifrau de Catalunya.
La proposta per investigar aquestes possibles irregularitats no va tirar endavant pels vots en contra de l’equip de Govern (Junts). Els dos regidors de l’oposició (Treball i Compromís x Ullastret-AM -ERC-) van votar-hi a favor. Malgrat la negativa del ple a investigar aquestes irregularitats, fonts de l’oposició asseguren que “no ho deixarem morir perquè cal donar continuïtat a la resolució d’Antifrau”.
En l’informe emès per l’Oficina Antifrau de Catalunya hi consten dues possibles irregularitats comeses entre els anys 2018 i 2021.
Quines possibles anomalies consten en l’informe d’Antifrau?
En l’informe d’Antifrau, derivat d’una denúncia anònima d’un ciutadà del poble hi consta, per una banda, la creació de la plaça de funcionària de l’actual secretària accidental, Meritxell Tàpies, i, per altra, la possible incompatibilitat d’aquesta entre els anys 2018 i 2021 quan estava com a secretària del poble veí Serra de Daró i d’Ullastret, alhora, sense, presumptament, haver-ho comunicat prèviament.
Durant el ple, el grup a l’oposició, Treball i Compromís per Ullastret-AM, va explicar que a l’estiu van demanar la convocatòria d’un ple extraordinari amb dos punts, primer, que es donés compliment a la resolució d’Antifrau que demanava la revisió del nomenament de Tàpies, l’any 2018, per possibles irregularitats; i la segona, la revisió de possibles incompatibilitats entre els anys 2018 i 2021 quan la secretària hauria estat exercint a Serra de Daró i a Ullastret sense prèviament haver-ho comunicat.
Des de l’oposició asseguren que se’ls va negar aquest ple amb un document sense signar on es deia que aquests assumptes que s’havien tractat l’any 2021. Cal recordar que la resolució d’Antifrau data de l’any 2023.
A més, segons la llei de l’administració local, l’oposició té dret a demanar la convocatòria de dos plens extraordinaris a l’any. Quan es demana un ple extraordinari s’ha de convocar, i si no es convoca, quan passen 10 dies queda convocat automàticament.
El batlle afirma que estan “molts tranquils”
En declaracions a l’ACN, l’alcalde d’Ullastret, Josep Miquel Gatius, afirma que els va arribar un escrit on Antifrau els va demanar una sèrie d’informació i des del Govern, assessorats per serveis jurídics van aportar tota la que se’ls demanava. Per aquest motiu, Gatius assegura que estan “molts tranquils” i que no temen per possibles denúncies.
L’informe de la DGAL que autoritza a la secretària accidental
Durant el ple, l’alcalde Gatius va explicar que, el passat 28 de juliol, la Direcció General de l’Administració Local (DGAL) va emetre un informe en el qual autoritzava la secretària accidental a exercir les seves funcions. Tot i que l’informe de la DGAL data del juliol, en el Butlletí Oficial de la Província (BOP) es va publicar el mes de setembre.
Durant el ple, l’alcalde també va afirmar que la idea era buscar la figura d’una secretària habilitada.
Ràdio Capital de l’Empordà ha tingut accés al document de la DGAL en el qual s’habilita la secretària accidental ullastrellenca per complir totes les funcions, regularitzant així la seva situació
En la resolució de la DGAL, hi consta el “nomenament amb caràcter accidental” de la treballadora municipal “funcionària de carrera de l’Ajuntament d’Ullastret, per exercir les funcions del lloc de treball de secretària de classe tercera d’aquest Ajuntament , reservat a personal funcionari d’Administració local amb caràcter nacional, subescala de secretaria intervenció, amb efectes des del dia 29 de juliol”.
A més en la resolució s’hi exposa que “l’Ajuntament d’Ullastret fa constar mitjançant diligència d’alcaldia que s’ha donat publicitat per cobrir la vacant del lloc de secretaria de classe tercera en el tauler d’edictes electrònic de l’Ajuntament des del dia 18/07/2024 fins al dia 28/07/2024”.
A la resolució també consta que “el lloc de treball de secretària de l’Ajuntament d’Ullastret no està ocupat en l’actualitat per cap persona funcionària d’Administració local amb habilitació de caràcter nacional”.
També s’hi apunta que “mentre duri aquest nomenament, la funcionària nomenada amb caràcter accidental només podrà exercir les funcions públiques reservades als habilitats nacionals, inherents al lloc de secretaria de classe tercera”.
A la vegada, Ràdio Capital de l’Empordà també ha tingut accés a la resolució de l’Oficina Antifrau de Catalunya
En la resolució que va emetre l’Oficina Antifrau de Catalunya el 09 de maig de 2023 dirigida al veí d’Ullastret que va interposar la denúncia s’hi pot llegir que, Antifrau demana a l’Ajuntament d’Ullastret que “es revisi d’ofici els processos selectius” als quals va optar la treballadora en els anys 2018 i 2021.
A més, en la mateixa resolució s’hi apunta el següent “s’analitzi si, des de gener de 2018 i fins al mes d’abril de 2021, s’hauria pogut vulnerar el previst en la normativa d’incompatibilitats per part de la persona que ocupa la secretaria intervenció”.
Cal recordar que la proposta per investigar aquestes possibles dues irregularitats no va tirar endavant pels vots en contra dels tres regidors de Govern (Junts).