En marxa la desena edició del Projecte Rossinyol a Palafrugell. L’acte d’inauguració d’enguany va tenir lloc el passat 20 de novembre, coincidint amb el 10è aniversari del projecte a Palafrugell. Les restriccions per la pandèmia van limitar el nombre d’assistents a l’acte, en el que només hi van participar els mentors i mentores amb els seus mentorats i mentorades, acompanyats per un membre de la família i el tutor o tutora. Aquesta primera trobada és molt important per conèixer-se i perquè es crea un vincle inicial que s’anirà consolidant en el transcurs del Projecte.
Enguany hi participen 3 mentors i 5 mentores, tots ells estudiants de la Universitat de Girona que viuen a Palafrugell i rodalies. Els mentorats són 8 i han estat proposats per les escoles: Barceló i Matas, Carrilet, Pi Verd, Torres Jonama i els instituts Baix Empordà, Frederic Martí Carreras i Nou Palafrugell.
El Projecte Rossinyol
El Projecte Rossinyol és un programa que es basa en la relació entre mentors i mentores (estudiants universitaris voluntaris) i l’alumnat (de primària i secundària d’origen estranger). Així, es pretén establir una xarxa de relacions, un conjunt de pràctiques i de dinàmiques entre estudiants de diferents facultats de la UdG i alumnes d’origen estranger de les escoles i instituts de les comarques de Girona. La finalitat del projecte és afavorir la integració cultural, social i lingüística d’aquest alumnat i que la UdG i el conjunt d’institucions que hi participin contribueixin a la sensibilització entorn de la igualtat i la inclusió social.
Els mentors esdevenen un referent d’aquests nois i noies, als quals acompanyen perquè siguin coneixedors de diferents espais de la seva vila, àmbits de lleure, producció cultural, etc. L’objectiu és afavorir el desenvolupament i consolidar la integració social, cultural i lingüística d’aquests. Els estudiants i les estudiants de la UdG que s’ofereixen com a voluntaris per al mentoratge, se’ls assigna un tècnic de la UdG que els forma. A més, al final, reben un certificat per la formació i per la tasca realitzada, i se’ls reconeixen crèdits de reconeixement o de lliure configuració.
Aquest projecte educatiu també es desenvolupa en altres municipis com Girona, Santa Coloma de Farners, Olot, Figueres, Lloret de Mar, Blanes, la Bisbal d’Empordà, Palamós, Banyoles, Hostalric, Ripoll i Maçanet de la Selva. La durada és el curs escolar i finalitza amb una trobada conjunta de tots els mentors i mentores i alumnat del municipi on comparteixen les vivències i aprenentatges i fan balanç de l’experiència.