Arriba el primer servei de transport a la demanda Clic.cat del Baix Empordà a partir d’aquest dilluns 4 de novembre. Seran tres noves línies circulars, amb sortida i arribada a la Bisbal d’Empordà, que funcionaran de dilluns a dissabtes feiners de 7 h a 20 h i que uniran 23 nuclis de població d’11 municipis de la comarca. Per parlar-ne una mica més ens ha visitat al Supermatí el gerent de Moventis Sarfa, Enric Gimeno.
El sistema és senzill: els usuaris podran sol·licitar el trajecte a través d’una aplicació mòbil, disponible a Apple Store i Play Store, o bé trucant al telèfon d’atenció. Amb aquesta aplicació, els usuaris han de registrar el seu punt de sortida i destí, el nombre de passatgers i si necessiten un vehicle adaptat. El servei està pensat perquè els vehicles facin recorreguts només quan hi ha peticions, i es gestionen amb un sistema tecnològic avançat que optimitza les rutes segons la demanda del moment. Així, el vehicle ajusta l’itinerari per atendre noves sol·licituds en el recorregut, cosa que permet reduir el consum energètic i millorar la sostenibilitat ambiental.
Cadascuna de les rutes cobreix una zona específica del Baix Empordà. La R1 connecta la Bisbal amb pobles com Vulpellac, Peratallada, Palau-sator i Sant Feliu de Boada, entre d’altres. La R2 cobreix el trajecte entre la Bisbal i pobles com Rupià, Ultramort i Parlavà, i la R3 s’encarrega de municipis com Cruïlles i Monells i el polígon industrial de la Bisbal. Així, aquest model vol donar solució a una necessitat de mobilitat que, fins ara, no cobria el transport convencional, ja que ofereix accés directe als nuclis més petits i als polígons industrials, on hi ha una mobilitat específica. Ho explica Enric Gimeno.
El projecte Clic.cat inclou vehicles amb una trentena de places, amb 19 seients, espai per a passatgers dempeus i una rampa per a persones amb mobilitat reduïda. Enric Gimeno explica que hi ha tres franjes horàries de funcionament del servei i és quan els viatgers poden fer la seva petició. Els trajectes no es limiten a desplaçaments cap a la Bisbal; també es poden fer recorreguts entre municipis de les rutes establertes, afavorint així la connectivitat dins el Baix Empordà. Enric Gimeno explica que la voluntat és desplaçar l’autbús a les diferents parades només si hi ha demanda.
A nivell tarifari, el cost del bitllet senzill és de 1,90 euros, mentre que els usuaris recurrents podran optar per un abonament de 10 viatges per 8,75 euros, que representa un cost reduït de 87 cèntims per viatge. Els bitllets i abonaments es poden comprar directament al vehicle o a través de l’aplicació, fent el sistema accessible i econòmic.
Per poder donar a conèixer aquest servei i també les possibilitats que ofereix s’ha impulsat una campanya de difusió. La campanya inclou fullets informatius que es distribuiran casa per casa i anuncis a través de la ràdio i mitjans locals per garantir la màxima difusió.
Amb aquest servei, es fa una aposta per millorar la mobilitat i, alhora, promoure un model de transport més respectuós amb el medi ambient, adaptat a les necessitats concretes de la població local. El servei de transport a demanda busca també optimitzar els recursos i crear un model de transport més sostenible, que redueixi la dependència del vehicle privat en zones rurals i fomentant l’ús del transport públic, tal com apunta Enric Gimeno.
Enric Gimeno admet que cada cop més s’han d’adaptar més els horaris i les rutes a la demanda de les persones, ja que avui dia “la rapidesa” és el que preval en el transport.