Aquesta setmana els alcaldes i alcaldesses de la comarca van reclamar una millora de la xarxa d’autobusos i la mobilitat a la comarca. Ho van reclamar durant la sessió ordinària del Consell d’alcaldies celebrada al Consell Comarcal del Baix Empordà del passat 19 de febrer. Per parlar-nos d’aquestes demandes ens ha visitat el vicepresident del Consell Comarcal del Baix Empordà, Enric Marquès.
La mobilitat i el transport públic és un dels problemes principals que cal abordar a la comarca. Enric Marquès admet que des del Consell Comarcal ja fa temps que estan treballant de manera conjunta amb la generalitat per mirar de resoldre aquesta qüestió. “El Consell Comarcal el que fa al final és transmetre les demandes del municipi a la Generalitat”, explica Marquès. Va ser durant aquest darrer Consell d’Alcaldies on es va presentar l’estudi de mobilitat fet a la comarca.
Enric Marquès explica que aquest estudi posa en evidència les mancances que presenta la comarca quan es parla de mobilitat i transport públic: “fa falta una millora en el transport públic, millor connexió entre els municipis de dins i fora del Baix Empordà o millorar el servei pels usuaris”, apunta Marquès. Admet que cal una millora global d’aquest transport públic.
Tot i això, a l’hora de parlar del preu del transport, el vicepresident del Consell Comarcal explica que han de veure quines variacions es faran després de poder entrar de manera definitiva a l’Àrea de Transport Metropolità (ATM) de Girona. A l’estudi es fa un petit incís a l’ATM, que és una reclamació que fa anys que es fa a la comarca.
Com a resposta a aquest informe, Enric Marquès apunta que s’han dut a terme diverses millores, com per exemple, en la freqüència d’autobusos en diverses rutes. Un altre punt que vol impulsar l’estudi és la implementació del sistema Click.Cat, un sistema a demanda pels usuaris que el vulguin utilitzar.
Els municipis que podran utilitzar aquest servei de Click.cat són poblacions com Verges, Garrigoles, Jafre, Vilopriu, entre molts altres. Aquests municipis van veure necessari demanar a la Generalitat aquest servei, ja que les línies regulars de transport públic en aquestes zones no són suficients per la seva població.
Quan es parla de millorar les freqüències per enllaçar amb altres mitjans de transport, com podria ser l’estació de tren de Flaçà, Enric Marquès explica que l’adequació dels horaris no depèn només de Sarfa o la Generalitat, sinó que també depèn dels horaris de tren que marca Renfe. Reconeix, però, que aquesta problemàtica se solucionaria arribant a un acord amb els diferents actors.
La integració a l’ATM
Enric Marquès admet que cal posar-se d’acord entre els municipis per integrar-se en la zona de l’ATM. “És un encert que aquesta acció es digui a terme entre tota la comarca”, apunta el vicepresident. Explica, a més, que és beneficiós incloure la comarca en aquesta ATM.
Des del Consell Comarcal estan treballant amb la Generalitat un programa pilot a la comarca a l’hora d’incloure-la en l’ATM de Girona, tot i que admet que “està verd”.