Des del 2 de desembre del 2024, els establiments turístics, com hotels, agències de viatges i oficines de lloguer de vehicles, hauran d’acomplir amb la nova normativa de registre de viatgers. Aquesta llei obliga a recopilar dades personals dels clients, com nom complet, document d’identitat, nacionalitat i altres detalls de l’estada, amb l’objectiu de millorar la seguretat ciutadana i prevenir activitats il·legals. Els establiments que no compleixin amb aquests requisits es poden enfrontar a sancions.
El canvi més significatiu d’aquesta normativa és el sistema de comunicació de les dades. A partir de desembre, els establiments hauran de transmetre les dades a través de la plataforma SES.HOSPEDAJES, gestionada pel Ministeri de l’Interior. Fins ara, aquesta tasca es feia a través de la Guàrdia Civil o la Policia a Catalunya, a través de WebPol. A Catalunya i al País Basc, però, aquesta normativa continuarà aplicant-se als Mossos d’Esquadra i la Ertzaintza.
La nova llei afectarà tots els establiments d’allotjament, i ha generat certa preocupació al sector turístic. Moltes empreses alerten que la recollida i transmissió de dades suposarà una sobrecàrrega administrativa, que pot implicar més hores de treball o la necessitat de contractar més personal. A més, aquestes noves exigències deixen les empreses espanyoles en desavantatge competitiu respecte a altres països de la Unió Europea, on no s’imposen requisits tan estrictes.