L’antic projecte del tren de la Costa Brava, que uniria diversos municipis del Baix Empordà, ha renescut aquests últims mesos gràcies a l’Associació Per la Promoció del Transport Públic. La delegada al Baix Empordà, Estefania Molina, ha explicat en una entrevista al Supermatí que des de l’associació ja han aprovat un document estratègic i que ara busquen persones que vulguin impulsar la reivindicació. A partir d’aquest mes, un grup motor determinarà un full de ruta amb l’objectiu de poder elebrar a la primavera un congrés amb la Diputació i alcaldes i alcaldesses per sumar esforços i parlar-ne.
Molina ha dit que el transport públic del Baix Empordà no pot donar resposta a la demanda que ara mateix hi ha a la zona, i que “el dret a la mobilitat no s’està garantint” perquè ara mateix el transport públic no és gens competitiu amb el privat, amb totes les despeses econòmiques que aquest suposa i la contaminació que genera.
Així doncs, aquest projecte consisteix en un vehicle semblant a un tramvia construïnt una anella al voltant de les Gavarres que unís Girona amb els municipis de Costa Brava Centre.
No només uniria els municipis, sinó que podria passar per dins d’ells, per tant, la velocitat s’hauria de regular segons si passés per dins o per fora del municipi.
Molina ha explicat que es tracta de l’única zona més poblada de Catalunya que no disposa d’aquest transport públic. Són 132.000 habitants que si sumes la zona de Girona i les persones que el podrien fer servir, serien 300.000 usuaris potencials, beneficiant també els visitants d’estiu.
Des del 2008 la Diputació de Girona va començar a estudiar el projecte però es va quedar al calaix i la Generalitat i altres institucions no li va donar suport. Segons Molina, els governs de torn van apostar i prioritzar el moviment per carretera en comptes pel ferrocarril.
Segons han calculat des de l’Associació, el tren de la Costa Brava tindria un cost aproximat de 700 milions d’euros. Molina ha explicat que ara mateix, Catalunya té previst gastar a les carreteres de les comarques gironines 300 milions d’euros.
Podeu escoltar l’entrevista sencera aquí: