La Fundació Promediterrània i la Universitat de Girona han col·laborat en un estudi que mostra l’interès creixent dels consumidors pel peix de proximitat que ofereixen els restaurants de la comarca del Baix Empordà. Aquest treball, que s’emmarca dins del pla estratègic Palamós Peix, ha estat realitzat per acadèmics del Departament d’Empresa de la Universitat de Girona, amb l’objectiu de comprendre millor la comercialització dels productes pesquers locals dins del context de la restauració comercial.
L’estudi va dur a terme una anàlisi exhaustiva de l’oferta gastronòmica presentada a les cartes i menús de 75 restaurants del Baix Empordà entre els mesos de març i juny de 2023. Aquesta investigació va revelar prop de 2.784 referències de plats que incorporaven peix i marisc en les seves preparacions. A més a més, es van realitzar 33 entrevistes amb restauradors i gerents de restaurants especialitzats en la cuina a base de peix, amb l’objectiu de proporcionar una visió més completa de la situació.
Els resultats de l’anàlisi quantitativa i qualitativa permet elaborar el perfil dels restaurants i els restauradors, la seva oferta gastronòmica, les espècies de peix utilitzades i les elaboracions culinàries predominants. A la vegada, s’analitzen els orígens dels productes i el perfil dels clients.
La importància del peix de proximitat
Els resultats d’aquest estudi mostren que aproximadament 80% dels restaurants analitzats en els quals el peix i el marisc ocupen un lloc destacat en les seves ofertes gastronòmiques. Es van identificar fins a 62 espècies de peix diferents, amb la gamba rosada, el calamar, els musclos, la sèpia, el bacallà, les cloïsses, les anxoves i la tonyina com les més destacades. Quan es parla de les tècniques culinàries, les elaboracions més comunes van incloure el peix a la planxa, paelles, peix fregit, plats crus i diferents varietats de peixos guisats, al forn i a la cassola.
El resultat més destacable d’aquest estudi és l’increment de la demanda per part dels consumidors de peix fresc i local. Els consumidors mostren un interès creixent per conèixer l’origen dels productes, la qual cosa contribueix a la fidelització de la clientela. Per tant, es ressalta la importància que els restaurants de la comarca continuïn destacant l’origen dels seus productes a les seves cartes com part de la seva estratègia de comunicació.
Aquesta investigació s’emmarca dins del pla estratègic Palamós Peix, que té com a objectiu impulsar el sector pesquer a la regió i fomentar el creixement econòmic mitjançant els productes pesquers. Així, l’estudi s’uneix a altres iniciatives impulsades per la Fundació Promediterrània, com l’estudi realitzat l’any 2021 sobre els patrons de compra a les peixateries de la Costa Brava, que va revelar que els joves tendien a evitar les peixateries tradicionals.
Cal destacar que aquest projecte d’investigació, conegut com “Estudi de l’oferta de peix a la restauració comercial del Baix Empordà,” ha estat possible gràcies al finançament del Fons Europeu Marítim i de la Pesca, amb el suport del GALP Costa Brava.