La Sala de Juntes de l’ajuntament de Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l’Heura ja s’anomena August Puig en memòria de l’extraordinari pintor i gravador, homenatge extensiu a tota l’excepcional colla de grans artistes que els anys 70 van confluir a Monells i s’autoanomenaven “La república independent d’artistes”.
L’octubre d’enguany farà vint anys de la desaparició d’August Puig, que nascut a Barcelona el 1929 va residir a Monells des de la dècada dels anys 1970 fins el 25 d’octubre de 1999 en que va traspassar. Per commemorar el vintè aniversari de la seva mort, la família de l’artista va fer donació a l’Ajuntament de Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l’Heura de tres obres representatives de la seva evolució artística.
Amb motiu d’aquesta donació, l’equip de govern va decidir atorgar el nom d’August Puig a la Sala de Juntes de l’Ajuntament, una cerimònia que va tenir lloc el 15 d’abril de 2019 en un acte presidit per l’alcalde Salvi Casas i Camps. La cerimònia va constituir també un sentit homenatge a la república independent d’artistes de Monells.
August Puig va pertànyer a l’anomenada segona avantguarda de la postguerra i està considerat el primer pintor abstracte de la península, però la seva obra no s’explicaria sense la influència del seu pare, el també pintor i dibuixant Lluís Puig i Barella que estudià amb Joaquim Torres Garcia i va travar-hi una sòlida amistat. Va ser la influència de Torres Garcia, juntament amb la impressió que li va causar Modigliani, la que van encaminar Puig cap el noucentisme, el simbolisme i el naturalisme i va ser a través seu que l’August rebria les influències del fauvisme i el cubisme en general i de Paul Klee, Kandinski i Joan Miró en particular.
August Puig sempre va poder viure de la pintura i potser per això va ser sempre un esser essencialment lliure. Durant la seva llarga trajectòria,va restar sempre fidel a l’informalisme. Va participar en la mítica exposició “Tres pintors i un escultor” presentada per J.V. Foix als Blaus de Sarrià l’any 1946. Va estudiar a París amb una beca de l’Institut francès i va forjar el seu particular expressionisme abstracte en les dècades dels 1950 i 1960. Va residir en diversos països europeus com ara Suïssa, Suècia i Alemanya abans d’acabar establint-se a Monells però la seva obra es venia molt be fora de la península i segurament això seria determinant perquè no tingués massa contacte amb el món de l’art català.
Pau Puig Scotoni, fill del pintor i gestor del seu llegat
Segons explica l’escriptor Xavier Febrès, en aquest article, l’anomenada República Independent de Monells era grup d’artistes de diferents nacionalitats que hi tenien residència secundària, encapçalats per August Puig i la seva segona dona, la sueca Ingrid Hellström. També hi formaven part el músic i gran amic seu Joan Ginjoan, el també músic americà nacionalitzat alemany Bill Ramsey, l’escultor Marcel Martí i l’artista plàstic nord-americà Lawrence “Laurie” Barker, casat amb argentina Perlita Franco que va ser la responsable de que el gran cantautor argentí Atahualpa Yupanqui visités Monells la Setmana Santa de 1978 i dediqués uns versos al que ell anomenava el “Monells de la piedra quieta”.
Els membres de la República Independent de Monells s’anirien disgregant amb el pas del temps però com a recordatori, i just al cantó del que fora el taller de pintura de l’August Puig, hi ha una escultura de Marcel Martí que recorda l’emplaçament del taller del pintor i les seves paraules “El veritable sentit de l’art es troba en l’ànima del poble”.