16.5 C
Pals
Dilluns, 31 març 2025
- Publicitat -

Josep Torres Jonama. Com va fer fortuna i quin llegat ha deixat?

Quan parlem de Josep Torres i Jonama, ens referim a molt més que un industrial surer d’èxit. Nascut a Palafrugell el 1857, Torres Jonama va ser un visionari que, malgrat emigrar a Nova York, mai va perdre el vincle amb la seva terra natal. Aquesta connexió el va convertir en un dels grans filantrops de l’Empordà, deixant un llegat que encara ressona avui.

Un emprenedor global amb arrels empordaneses
Torres Jonama va emigrar a Amèrica amb només vint anys. Allà, a Nova York, va començar recollint taps usats per netejar-los i vendre’ls. Amb el temps, va fundar una empresa que produïa taps de suro i altres derivats. Aquesta aventura empresarial es va expandir a diverses fàbriques a Espanya i als Estats Units, incloent-hi la producció del famós tap corona.

Però el seu èxit no es va limitar al món empresarial. Torres Jonama sempre va tenir un ull posat en les necessitats socials del seu entorn. Va ser ell qui va finançar la construcció de diverses escoles, com el CEIP Torres Jonama de Palafrugell, així com millores en l’asil i l’hospital de la vila.

El llegat més enllà de Palafrugell
El compromís de Torres Jonama no es va limitar a Palafrugell. Va estendre la seva obra social a Mont-ras, Pals i Regencós, sempre amb l’objectiu de millorar la vida dels empordanesos. També va contribuir a la comunitat internacional, destacant en projectes benèfics a França i Amèrica. Aquesta generositat li va valer la Creu de Beneficència de Primera Classe.

De la història a la ficció sonora
Al segon capítol de la sèrie “Ui, si aixequés el cap“, produïda per Ràdio Capital Torres Jonama i Artur Mundet són ressuscitats en un context fantàstic. La sèrie explora la rivalitat amistosa entre aquests dos empresaris, que rivalitzen per demostrar qui va fer més pel seu poble i per la seva indústria.

A Ui, si aixequés el cap, Torres Jonama es presenta com un personatge dinàmic i ple d’orgull per les seves contribucions. L’humor i el drama es combinen per oferir una experiència enriquidora que apropa el patrimoni empordanès a les noves generacions.

La vida i obra de Josep Torres Jonama són un testimoni de com l’emprenedoria pot anar de la mà de la responsabilitat social. Avui, el seu nom ressona no només en les institucions que va ajudar a fundar, sinó també en la memòria col·lectiva de l’Empordà, gràcies a projectes com Ui, si aixequés el cap.

Ràdio Capital
Ràdio Capitalhttps://www.radiocapital.cat
Ràdio Capital combina una programació musical de qualitat, amb diferents programes informatius i divulgatius.

Comparteix

Reportatges

Reportatges
MÉS

Més de 6.000 persones majors de 65 anys al Baix Empordà viuen soles

A Ràdio Capital hem parlat amb alguns dels projectes i entitats que treballen per garantir el benestar de la gent gran a la comarca.

Què són les barquetes de Sant Pere, presents a totes les platges de l’Empordà?

Les barquetes de Sant Pere (Velella velella) han arribat massivament a les platges del Baix Empordà els darrers 15 dies, deixant un paisatge insòlit i despertant curiositat entre banyistes i veïns. Aquest fenomen, causat pels vents i les corrents marines, és totalment natural i cíclic. Descobrim què són aquestes criatures i com afecten el nostre litoral.

Palafrugell-Barcelona: el drama del transport públic al Baix Empordà

Fa uns mesos, des de Ràdio Capital vam fer aquest trajecte en autobús i tren, trobant-nos amb retards i preus elevats.

La Voz de la Costa Brava: quan la ràdio va donar veu a un territori

La Voz de la Costa Brava va ser una emissora pionera a l’Empordà entre els anys 50 i 60. Va donar veu al territori amb informatius, concursos i entreteniment. Locutores com Paquita Osca, Maria Estañol i Consol Martínez van marcar una època en un mitjà dominat pels homes.