El Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya i l’empresa d’autobusos TEISA han anunciat una millora significativa en el servei d’autobús interurbà que connecta Girona, Llagostera i Sant Feliu de Guíxols. Aquestes millores es posaran en funcionament el pròxim dilluns 21 d’octubre i consistiran en un increment de la freqüència dels busos en les hores punta, amb intervals de 10 a 15 minuts, tant al matí com a la tarda.
La decisió de reforçar el servei respon a l’augment constant de viatgers que aquesta línia ha experimentat en els darrers anys. El 2003, es registraven uns 305.000 usuaris, però es preveu que aquest 2024 es tanqui amb uns 650.000 viatgers, més del doble. Entre gener i agost d’aquest any, més de 406.000 persones ja han utilitzat aquesta línia, un 14% més que durant el mateix període de l’any anterior, confirmant el creixement sostingut de la demanda.
Una de les millores principals serà l’avançament del primer servei del matí entre Llagostera i Girona, que començarà a les 6:30 en lloc de les 6:45 com fins ara. A més, durant les hores punta matinals, s’oferirà un autobús cada 15 minuts, amb nou expedicions des de Sant Feliu de Guíxols (incloent-hi un servei directe) i des de Llagostera fins a Girona. A la tarda, per facilitar el retorn dels estudiants i treballadors, es reforçarà el servei amb busos consecutius a les 15:30, 17:30 i 19:30 hores, amb intervals de només 15 minuts.
Durant la presentació d’aquestes millores, que s’ha fet a l’Estació d’autobusos de Girona, hi han assistit Sílvia Paneque, consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica; Sergi Albrich, director dels Serveis Territorials de Territori a Girona; Albert Carenys, cap del Servei Territorial de Transports de Girona; i Àlex Gilabert, director gerent de TEISA, juntament amb representants dels municipis afectats. Paneque ha destacat que aquestes millores s’emmarquen en l’estratègia de la Generalitat per afavorir una mobilitat més sostenible, subratllant que “el transport públic de qualitat aporta equitat, ofereix oportunitats a les persones i contribueix a la reducció d’emissions”.
Per la seva banda, Àlex Gilabert, director gerent de TEISA, ha explicat que “els reforços responen a l’augment sostingut d’usuaris des del 2022, quan es van reduir a la meitat els preus dels abonaments i títols integrats. Tot i així, l’èxit del servei es deu a la seva rapidesa i freqüència, aspectes que els viatgers valoren molt. Aquesta millora contribuirà a promoure un canvi modal i a reduir l’ús del cotxe privat”.
Creixement constant de viatgers
El servei d’autobús entre Girona i Sant Feliu de Guíxols ha experimentat un creixement constant, fins i tot durant períodes de crisi com la financera del 2008 o la pandèmia del 2020. Les millores introduïdes al llarg dels anys, com l’increment de busos directes el 2008 o la integració tarifària el 2009, han ajudat a mantenir aquest creixement. El 2023, la línia va registrar més de 564.000 usuaris, un 17% més respecte al 2019, tot i que l’oferta d’expedicions s’ha mantingut constant des d’aquell any.
TEISA, fundada fa més de 100 anys, compta actualment amb més de 75 línies de transport regular i a demanda, i ofereix serveis a gairebé tot el territori gironí i part del barceloní. El gener d’aquest any, va reforçar també el servei entre Ripoll, Olot i Girona, i recentment ha invertit més de 7 milions d’euros en l’electrificació de la seva flota i la millora d’infraestructures com la cotxera de Montfullà.