8.6 C
Pals
Diumenge, 22 desembre 2024
- Publicitat -

La Processó de Verges: “Tot ha canviat, però som conscients que hi ha planter”

La Processó i la Dansa de la Mort d'enguany ja tenen les torxes a punt per encendre i acollir la representació amb més de 500 actors participants

Temps de lectura: 5 minuts
- Publicitat -spot_img

Falten només unes hores perquè els vergelitans i vergelitanes surtin al carrer per celebrar un dels actes més rellevants pel municipi de Verges. La Processó i la Dansa de la Mort d’enguany ja tenen les torxes a punt per encendre i acollir la representació amb més de 500 actors participants. Però a aquesta xifra, cal sumar-hi les persones que cusen, planxen, construeixen, treballen i coordinen aquesta festivitat perquè tot surti rodat aquest dijous 28 de març.

Està clar que La Processó i la Dansa de la Mort que veiem ara té poc a veure amb la que se celebrava uns anys enrere. La Conxa Poch, l’Enric Teixidor i l’Aureli Serra tenen un record ben diferent del que era La Processó. Tots tres havien participat -i alguns encara participen- d’aquest acte a Verges. La Conxa Poch havia fet el personatge de la Verònica, l’Aureli Serra va ser Ponç Pilat i l’Enric Teixidor, fins i tot, va ser Jesús. Ara, però tots tres formen part de La Processó d’una altra manera.

Aquests canvis els han anat veient de mica en mica. La Conxa Poch explica que hi va haver diferents etapes de La Processó. “Abans la gent que venia a La Processó ho feia per venir a fer festa i a beure una mica. Ara passem pels carrers i el públic es mostra del tot solemne amb els actors que hi participem”, expliquen la Conxa, l’Aureli i l’Enric.

Els primers canvis es van començar a veure amb Carles Perpinyà, que va introduir variacions en els quadres i la centralització de la representació a la plaça Major de Verges. “Però tot va donar un tomb amb l’entrada a la direcció del cantant català Lluís Llach, va ser a partir de llavors quan La Processó es va començar a professionalitzar del tot”, explica la Conxa Poch. Lluís Llach ja havia estat implicat en La Processó des de ben jove, però el 2009 en va agafar la direcció amb la voluntat de renovar-la i adaptar-la al segle XXI sense perdre l’essència de la tradició. Per això, va introduir canvis en l’aspecte tecnològic i de so en la representació de la plaça i pels carrers del poble, en la música, les escenes i el text, entre altres.

El membre de la Junta directiva, Santi Gifre, també remarca la feina feta per en Lluís Llach. “Amb tots aquests canvis, va aconseguir modernitzar La Processó encara una mica més”, explica Gifre.

Una Processó que desperta passió

La Conxa, l’Aureli i l’Enric expliquen que la seva participació en La Processó va començar amb papers més aviat secundaris en l’escena del Ram. La Conxa reconeix que encara hi ha molts papers que només poden interpretar els homes, però, a poc a poc la figura de la dona va entrant en altres papers com els Manages. Fa poc més de dos anys que la primera noia va entrar a formar part d’aquesta part de La Processó.

“És una tradició i un orgull”, explica la Conxa quan parla de La Processó i la Dansa de la Mort de Verges. I és que dels 1.189 habitants (segons dades del 2018) que hi ha al municipi, tots hi estan implicats d’una manera o altra. A més, hi ha persones que no són del poble, però que hi tenen una gran relació i també participen en La Processó. “Hi ha gent que no es parla durant l’any, però per Setmana Santa sí que es dirigeixen la paraula. Aquesta és la màgia de La Processó”, explica l’Aureli.

En Santi Gifre admet que ha passat per molts papers i actes de La Processó, però ara s’encarrega que el so i la llum funcionin quan toca. Tot i això, explica que vol continuar implicat en La Processó de Verges fent el que sigui. Reconeix que aquest “és el dia més gran a Verges” i tothom s’hi implica d’una manera o altra.

Després de tants anys de participar-hi la Conxa, l’Enric i l’Aureli han vist de tot. Algun vestit mal posat abans de sortir a actuar o alguna torxa que no acabava d’estar del tot encesa. Però l’Aureli recorda una anècdota que sempre s’ha explicat de La Processó, quan el Crist va deixar la creu enmig del carrer o quan l’Enric va acabar depilat dalt la creu amb la cera.

Entre teles i vestits

Una de les feines que no es veu és la que es fa a vestuari. La Dolors Pareta, l’actual responsable de vestuari de La Processó, fa gairebé vint anys que hi treballa i hi va arribar perquè la seva mare hi havia estat molts anys fent feina. En una petita sala ja està tot organitzat per repartir els vestits als figurants i els papers principals de La Processó. Actualment, en aquesta part dedicada a les robes dels personatges i figurants hi treballen una quinzena de persones.

Tal com va passar amb diverses escenes i elements de La Processó, la Dolors Pareta explica que amb l’arribada de Lluís Llach a la direcció també es va fer un canvi en el vestuari dels personatges. “Vam treballar amb totes les dones del poble per poder cosir tot el vestuari”, recorda Dolors Pareta.

La Conxa, l’Enric i l’Aureli recorden també la roba que es portava en aquell moment. “Les Manages anàvem vestides amb cartró”, apunten. I és que l’entrada dels diversos canvis a La Processó impulsats per Lluís Llach van fer també que es millorés el vestuari. L’Aureli apunta que un cop al mes repassen el material i el vestuari per veure si està en bones condicions.

Vestuari dels personatges de La Processó
Vestuari dels personatges de La Processó

El que no ha canviat, reconeix la Dolors Pareta, és la implicació del poble. “Cosir i arreglar les robes perquè estiguin a punt ho fan les dones més grans del municipi”, admet la Dolors. Si bé és cert que després de la pandèmia hi va haver un petit canvi i en la secció de vestuari hi van començar a entrar dones més joves que volien col·laborar.

El cartell de La Processó

Enguany, l’Associació de la Processó de Verges va decidir convocar la primera edició del concurs per escollir la imatge anual del cartell de la Processó i la Dansa de la Mort i, a la vegada, una edició d’obra gràfica. El certamen començarà aquest setembre. Abans, però, la pintora i artista Assumpció Mateu i una de les impulsores d’aquest concurs va crear el primer cartell d’aquest esdeveniment. “Havia vist La Processó des de fora, però amb la creació d’aquest certamen m’hi he acabat implicant”, admet l’Assumpció Mateu. Mateu va inspirar-se en els elements que caracteritzen La Processó i la Dansa de la Mort per crear aquest primer cartell.

La voluntat del concurs és poder anar creant un fons per l’associació i l’Ajuntament i professionalitzar una mica més La Processó de Verges i a la Dansa de la Mort. Durant aquests darrers mesos, l’Assumpció Mateu ha estat treballant de manera conjunta amb tots els membres de l’Associació de La Processó de Verges i admet que cada cop s’hi està veient més implicada. “Viure des de dins de La Processó i la Dansa de la Mort, fa que t’hi impliquis més”, admet Mateu.

L’Assumpció Mateu reconeix que aquest any veurà La Processó i la Dansa de la Mort amb uns altres ulls.

El planter i el futur

Mentre parlàvem amb la Conxa, l’Enric i l’Aureli des d’una petita finestra els més joves de Verges van venir a treure el nas. I sense dubtar-ho els tres veterans admeten que hi ha un bon futur per La Processó. Un dels grans actes que s’ha anat celebrant durant els darrers anys, La Processó dels Petits, on els nens i joves del poble poden gaudir d’aquest petit tastet de La Processó i la Dansa de la Mort. “Aquest any, per exemple, l’actor que fa de Jesús havia participat en La Processó dels Petits“, expliquen.

En Santi Gifre coincideix amb la Conxa, l’Enric i l’Aureli quan parla del planter. “Hi ha futur, tot i que amb la pandèmia vam patir una mica”, reconeix en Santi. A més, li dona una gran importància a la feina que es fa amb La Processó dels Petits.

I en sortir a la plaça Major, on estan assajant l’escena del Ram, es pot veure grans i petits posant-ho tot a punt per celebrar aquesta data assenyalada a Verges que, com cada any, ha esgotat totes les entrades per l’acte central.

- Publicitat -
- Publicitat -
- Publicitat -spot_img

Altres notícies