El Teatre Mundial de la Bisbal es va omplir aquest diumenge de gom a gom amb motiu de la La Passió en català del segle XVIII, que el Franquisme va prohibir ara fa 80 anys. La funció va ser un èxit rotund i hi van assistir prop de mig miler de persones.
El 14 de març del 1943 a la tarda s’havia de representar La Passió a la Bisbal d’Empordà. Era la primera vegada que es feia des d’abans que esclatés la Guerra Civil -tot i que la tradició es remunta al segle XVIII- i el municipi s’hi va bolcar de ple. Només una hora abans de l’estrena, amb les entrades venudes, el vestuari i els decorats a punt, la Guàrdia Civil es va presentar al Teatre Principal amb un telegrama del governador civil prohibint-la. Entre els motius: que era en català i estava basada en els evangelis apròcrifs.
Aquesta Setmana Santa d’aquest 2023 fa 80 anys d’aquests fets i amb l’objectiu de retre homenatge a aquestes persones represaliades pel franquisme, es va decidir recuperar una part de la Passió: una vintena d’escenes.
Va ser ahir, diumenge: actors dels Pastorets i l’orquestra i el Cor Carreras Dagas en recuperaran una vintena d’escenes per retre homenatge a aquests «represaliats» pel franquisme. La idea era fer un homenatge, que quedi enregistrat al banc de sons i a l’arxiu però no fer-ho cada any, segons l’organització. Al vestíbul, a més, s’hi farà una petita exposició de material fotogràfic, cartells, partitures, textos i articles de l’època.
Es té constància que es representava al municipi des del segle XVIII i que, a partir del 1850, es va començar a fer al Teatre Principal, que es va cremar l’any 1970. L’últim cop que es va fer va ser l’any 1932 i amb la Guerra Civil la tradició va quedar truncada. L’any 1942 un grup de bisbalencs que l’havien fet als anys 30 es van engrescar a reprendre-la. No tenien tot el text però al teatre s’hi guardaven els decorats. Va ser llavors quan va entrar en escena Maria Gispert, coneguda com la Maria de la impremta. Amb l’objectiu de recuperar el text, va fer passar un a un els actors vius perquè li dictessin el seu paper i així poder reescriure i adaptar-la, en part, a les normes de Pompeu Fabra. Amb la feina a mig fer, van localitzar una copia del 32 i va acabar de completar-ho.
Ja ho tenien tot: el vestuari llogat a Barcelona, els decorats i les entrades venudes. També havien aconseguit el recolzament de la ‘Junta Local de Educación y Descanso’ però el dia de l’estrena les il·lusions d’aquell grup d’actors es van truncar. «A les tres de la tarda, una hora abans de l’estrena, va arribar la Guàrdia Civil amb un telegrama de Luís Mazo Mendo, el governador civil de Girona, prohibint-la», va explicar el director dels Pastorets, Jordi Bassa. «Era en català i el sector catòlic de més a la dreta s’hi va posar en contra al·legant que estava basat en els evangelis apròcrifs i van acabar de convèncer el governador», va afegir.
Les partitures de Josep Canet
L’any 2009 Albert Morcillo, musicòleg i exdirector del Cor Carreras Dagas, estava preparant la seva tesina sobre Joan Carreras i Dagas quan consultant el fons Canet de l’Arxiu Comarcal del Baix Empordà va localitzar les partitures originals dels Pastorets i de la Passió de la Bisbal de Josep Canet, el fundador de La Principal de la Bisbal. La troballa el va trasbalsar i li ho va comentar a Bassa, que dirigeix els Pastorets. Arran d’aquesta troballa, pel que fa a la música, el Cor Carreras Dagas, ajudat per cantaires d’altres corals i solistes, i dirigits pel seu director David Granato, va interpretar ahir les cançons corals i solos que seran tocades per una orquestra de deu músics.