El Centre d’Investigació de Robòtica Submarina de la Universitat de Girona (UdG) ha estrenat aquest dimecres una nova embarcació al port de Sant Feliu de Guíxols per portar alguns dels robots que fabriquen al mar i comprovar si funcionen. Fins ara el grup ja tenia una barca al port de Sant Feliu de Guíxols però ara han decidit dissenyar-ne i fer-ne una de nova que s’adapti a les necessitats que tindrà el grup de rercerca en el futur. La intenció és experimentar amb robots que treballen de forma autònoma sense que hi hagi cap operador. El grup de recerca ja és un referent internacional en disseny i fabricació de robots i la majoria dels vehicles submarins que hi ha a l’Estat s’han dissenyat i fabricat a Girona.
La Universitat de Girona ha rebut una subvenció del govern espanyol de més de 900.000 euros per millorar i ampliar la infraestructura del CIRS, el Centre d’Investigació de Recerca Submarina. Es tracta d’un grup referent a nivell internacional en robòtica submarina que té la seu al Parc de Recerca i Investigació de Girona i que també compta amb una embarcació al port de Sant Feliu de Guíxols. El centre dissenya i fabrica robots submarins que els posa a prova en una piscina al parc de recerca i posteriorment els porta al mar per saber si aquests vehicles submarins funcionen correctament.
Ara, part d’aquesta ajuda que ha donat l’Estat s’ha destinat a incorporar una nova embarcació al port de Sant Feliu de Guíxols. Es tracta d’una embarcació “feta a mida”, tal com ha recordat el rector de la UdG, Quim Salvi.
El director del CIRS, Pere Ridao, apunta que l’embarcació incorpora totes les “necessitats” que té el grup de recerca a l’hora de “testejar” els submarins al fons marí.
Robots automàtics
De fet, Ridao detalla que les línies d’investigació que té el CIRS a dia d’avui compten amb robots que operen de forma automàtica, sense necessitat de tenir un operador que els dirigeixi, i que a més, vagin fins a una estació de càrrega de la bateria de manera autònoma. A més, també treballen en projectes de recerca on hi hagi més d’un robot de forma simultània i també vehicles que treballin amb braços mecànics.
El director del CIRS assegura que la nova embarcació els permetrà tirar endavant totes aquestes proves en l’àmbit marí. L’embarcació està amarrada al port de Sant Feliu de Guíxols i la intenció és que les proves es facin en una zona propera al port. Els robots que testejar el CIRS serveixen per mapejar el fons marí, ja sigui a través de càmeres o amb sensors acústics on no hi ha prou visibilitat, i també fent altres operacions amb el braç mecànic.
Girona, referent en robòtica submarina
L’acte de presentació de l’embarcació ha servit per recordar la llarga trajectòria que té la UdG en robòtica submarina. De fet, Quim Salvi assegura que tenen una trajectòria de 30 anys i això ha permès que la universitat es posicioni a nivell internacional en el disseny i fabricació d’aquest tipus de maquinària. “Hi ha pocs fabricants al món de robots submarins i a Girona tenim la universitat i una empresa creada i participada per la universitat que en fa”, detalla Quim Salvi.
De fet, el rector ha afegit que la majoria de submarins que hi ha a l’Estat provenen d’aquesta ciutat. A més, els robots dissenyats i fabricats des de Girona s’han estès en 36 països i el CIRS ha participat en projectes de recerca d’arreu del món.
Des de l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols han celebrat l’oportunitat que representa per al municipi el fet que l’embarcació estigui al seu port. L’alcalde, Carles Motas, ha declarat que això permet que “molts investigadors visitin el municipi” i descobreixin l’entorn natural i cultural que té Sant Feliu de Guíxols arran dels projectes que es fan des del CIRS al port de Sant Feliu de Guíxols. L’embarcació, Sextant II, està amarrada al port gràcies a un conveni amb Ports de la Generalitat.