L’aeroport Girona-Costa Brava suma cinc noves rutes i aquest estiu arribarà a operar-ne 48, que connectaran la terminal de Vilobí d’Onyar amb quinze països europeus. En total, hi haurà set companyies i touroperadors que enlairaran o aterraran vols des de les instal·lacions. Després de fregar els 2 milions de passatgers, l’aposta de les administracions -Generalitat, Diputació i Cambra de Comerç- és continuar buscant noves connexions i estendre-les a l’hivern amb l’objectiu d’assolir els 2,5 milions de passatgers l’any 2028. Precisament, des d’aquest dilluns i fins dimecres Girona acull la 21a edició del congrés internacional d’aviació CONNECT, on participen més de 800 directius de companyies, aeroports i empreses turístiques.
La terminal de Vilobí d’Onyar es va quedar a les portes -tan sols, per 2.500 passatgers- de superar la barrera dels 2 milions de viatgers aquest 2024. Però tot i això, els 1.997.571 amb què va tancar l’any suposen un creixement del 26% amb relació al 2023 i fan que l’aeroport Girona-Costa Brava torni a xifres prepandèmia.
Ara, quan falten dos mesos perquè comenci oficialment la temporada d’estiu (arrenca l’últim cap de setmana de març) el president del Patronat de Turisme, Miquel Noguer, ha posat xifres al 2025. Aquest estiu, l’aeroport operarà cinc noves rutes, que l’enllaçaran amb 48 ciutats de quinze països europeus. Les connexions que s’incorporen són Sarajevo (Bòsnia i Hercegovina), Lublin (Polònia), Ostrava (República Txeca), Luton (Londres, Regne Unit) i Budapest (Hongria).
Les tres primeres les operarà l’aerolínia irlandesa de baix cost Ryanair, i les dues últimes, Jet2 i Wizzair. Miquel Noguer ha posat en relleu l’esforç que fa la Taula Estratègica de l’Aeroport de Girona -la que va substituir l’AGi- per “diversificar” l’oferta, bé sigui impulsant noves connexions, bé sigui captant companyies interessades a operar des de Vilobí d’Onyar.
En aquest sentit, el president del Patronat ha destacat l’aposta que ha fet Wizzair per obrir ruta amb Budapest i ha avançat que caldrà treballar per “consolidar-la” també en temporada d’hivern. Fins i tot, Noguer ha deixat entreveure la possibilitat que aquesta aerolínia, en un futur, arribi a connectar Vilobí d’Onyar amb Roma. “Ja ho veurem”, ha precisat.
Amb relació a Ryanair, Miquel Noguer també ha posat en relleu que el Girona-Costa Brava hagi quedat al marge de la retallada de vols i seients que la companyia irlandesa ha fet en altres ciutats de l’Estat. “Que arreu d’Espanya hagi reduït 800.000 places, però que a l’aeroport de Girona creixi amb noves rutes, també és un reflex de la importància que donen a la destinació”, ha concretat el president del Patronat i de la Diputació de Girona.
Més enllà del 2026
Miquel Noguer creu que el fet que Girona aculli la fira CONNECT també dona noves oportunitats a l’aeroport Girona-Costa Brava per créixer. “Crec que es notarà, sobretot a l’hora de captar noves companyies”, ha precisat. Aquest estiu, de moment, des de Vilobí d’Onyar hi operaran set aerolínies o touroperadors (Ryanair, Wizzair, Transavia, Air Arabia, TUI, Jet2 i Smartwings).
Per al president del Patronat de Turisme, sobretot, l’increment de companyies es notarà d’aquí a un parell d’anys. Perquè serà aleshores quan moltes rebran els avions que tenen encomanats. Noguer ha explicat, per exemple, que aquest Fitur va parlar amb representants de la companyia Volotea, i que li van admetre que per aterrar a Girona “haurien de desmuntar alguna altra ruta, perquè no tenen més avions i no els arribaran fins al 2026; per tant, això també és un hàndicap”.
Per últim, el president del Patronat de Turisme també ha parlat de la possibilitat d’obrir rutes domèstiques des de Girona -a ciutats com Sevilla o Santiago- i del fet que la futura estació de l’AVE a l’aeroport, un cop estigui operativa, serà un “revulsiu” per a les instal·lacions.
Les obres de l’estació de l’AVE, el 2026
Tot i que Noguer no ha posat terminis per a l’estació de l’AVE, qui sí que ho ha fet ha estat el secretari de Mobilitat. Manel Nadal ha avançat que el projecte constructiu de la nova estació, que ha de connectar l’aeroport amb l’alta velocitat, ja està “acabat” i que confia que “durant aquest primer semestre el veurem aprovat”.
A partir d’aquí, el secretari de Mobilitat calcula que les obres, que ha d’executar el Ministeri de Transports, puguin començar ja el 2026. “Seria el moment oportú”, ha subratllat Nadal.
En referència a la situació de l’aeroport de Girona, el secretari ha dit que la terminal de Vilobí d’Onyar està “en molt bones condicions”, perquè ja actua com a complementària al Prat (atraient noves rutes perquè Barcelona està “saturat”). Aquí, Manel Nadal ha dit que l’objectiu de la Generalitat és que durant aquest mandat l’aeroport de Girona assoleixi els 2,5 milions de passatgers -és a dir, amb l’horitzó 2028- i ha desitjat que la fira internacional CONNECT serveixi, precisament, per captar noves companyies.
Per últim, el secretari de Mobilitat també ha posat en relleu que, de moment, les tensions entre l’Estat i Ryanair per la política de taxes no s’estan “notant” a Vilobí d’Onyar. “Crec que Aena ja fa una política diversificada entre aeroports grans i petits, encara que si hi hagués una disminució de taxes, segurament hi hauria més facilitats per volar”, ha concretat Nadal. Tot i això, el secretari ha dit que tant l’aeroport Girona-Costa Brava com el de Reus “han quedat al marge” de les tensions i les “pressions” que Ryanair manté en altres punts de l’Estat; perquè, de fet, creixen en rutes.
Un 18% més que l’any passat
Una de les companyies que exemplifiquen el creixement a l’aeroport de Girona és Jet2, que aquest estiu oferirà un 18% més de places que l’any passat i incorpora una nova connexió amb Luton (al Regne Unit). El general mànager de la companyia, Ricard Querol, ha explicat que Girona té “moltes oportunitats” i assegura que encara hi ha marge de creixement.
De fet, Querol avança que hi ha cinc aeroports més, des d’on vola la companyia, que en un futur encara podrien connectar amb la terminal de Vilobí d’Onyar. Malgrat tot, tant aquest any com també el 2026, Jet2 no té previsió d’obrir més rutes des de Girona (actualment, ofereix vuit connexions amb el Regne Unit).
Per altra banda, el general mànager ha afegit que “entre el 60 i el 70%” dels passatgers d’aquesta companyia ho fan amb paquets turístics que ofereix l’empresa Jet2 Holidays. Per això, bona part dels passatgers que tenen provenen de touroperació, tot i que també ofereixen vols pel portal web sense cap altre complement. Per aquest motiu, la majoria de turistes que venen a Girona amb Jet2 són britànics, tal com ha assegurat el general mànager de Jet2.
Més de 800 directius, 88 companyies i 189 aeroports
Des d’avui i fins dimecres, precisament, Girona es converteix en epicentre de l’aviació internacional. El Palau de Fires acull la 21a edició del congrés CONNECT, on participen més de 800 directius d’aerolínies, aeroports i empreses turístiques d’arreu del món.
Al llarg del congrés, la indústria de l’aviació debatrà els temes actuals i futurs del sector, a través d’una programació que inclou trobades cara a cara, conferències magistrals, seminaris i taules rodones. En total, al CONNECT 2025 s’hi han inscrit representants de fins a 88 aerolínies i 189 aeroports.
Durant la inauguració, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha posat en relleu que “els aeroports simbolitzen la potència de Catalunya”. A més, ha subratllat que al costat de viatjar, que cada dia és “més important” en el món actual, el sector també té “el repte” d’encarar la descarbonització.
Per la seva banda, el president del Parlament, Josep Rull, també ha fet incís en què l’aviació és “un sector estratègic” que, en els anys vinents, ha d’abordar com millorar “en sostenibilitat” davant el canvi climàtic. Rull també ha subratllat, ja en referència a l’aeroport Girona-Costa Brava, que la terminal de Vilobí d’Onyar “fa una contribució vital” al sistema aeroportuari català, atraient noves rutes i contribuint al “dinamisme econòmic” del país.
Per últim, el president de la Cambra de Comerç, Jaume Fàbrega, ha posat en relleu la contribució que la institució i l’AGi han fet durant les darreres dècades per impulsar l’aeroport de Girona. “L’aeroport ha crescut com a un element estratègic del territori, i avui és essencial poder captar noves rutes i connexions cap a altres mercats; Girona és una regió amb visió de futur”, ha conclòs.