L’Associació per a la Promoció i el Desenvolupament de les comarques gironines (AGi) ha presentat al·legacions al nou pla director de l’aeroport de Girona perquè creu que no té prou en compte la vinculació amb el territori. De fet, Generalitat, Diputació i Cambra de Comerç diuen, literalment, que hi ha “desconnexió i aïllament” amb l’entorn de la terminal de Vilobí d’Onyar. Per això, reclamen que el pla director tingui una visió “integral”, més enllà del què és l’aeroport en si. A les al·legacions, l’AGi reclama que es pensi en Vilobí d’Onyar com “un veritable aeroport complementari al de Barcelona”. Volen que s’hi faci un terminal d’aviació corporativa i que la futura estació de l’AVE es vegi com a “un element central” de la planificació.
El nou pla director de l’aeroport Girona-Costa Brava actualitza l’actual, que data del 2006. El document, que l’Estat va treure el desembre a informació pública, fa projeccions de futur i dibuixa diferents escenaris. Recull que un cop l’alta velocitat arribi a Vilobí d’Onyar, la terminal pot arribar als 7 milions de passatgers anuals.
A més, diu que si es millora la connectivitat amb Barcelona i l’aeroport és capaç de captar noves rutes, en un escenari de desenvolupament màxim, s’arribaria fins als 10,1 milions de viatgers i operaria 73.990 vols anuals. Per poder absorbir la demanda, però, el pla director també diu que caldria invertir fins a 363,7 milions d’euros (MEUR). La majoria, per reformar la terminal.
Ara, després d’estudiar-se’l amb detall, l’AGi ha aprovat presentar al·legacions al pla. La principal crítica que fan les tres administracions gironines és que la planificació no té prou en compte el territori. “Existeix desconnexió i aïllament; els objectius territorials, necessàriament, haurien de formar part del full de ruta per al desenvolupament de l’aeroport com a infraestructura bàsica per al progrés econòmic de la seva àrea d’influència”, diu l’AGi.
D’entrada, Generalitat, Diputació i Cambra reclamen que es pensi en Vilobí d’Onyar com un “veritable aeroport complementari al de Barcelona”. Per això, sostenen que el pla director “hauria de preveure una terminal orientada a l’excel·lència, diversificant l’oferta als passatgers i apostant per la qualitat amb passarel·les d’accés directe a la terminal o ‘fingers'”.
Terminal corporativa
A més, les tres administracions també demanen que, en paral·lel a la terminal de vols comercials, se n’hauria de preveure una altra dedicada a l’aviació corporativa. L’objectiu, sosté l’AGi, és que una i altra es complementin, tenint en compte “les bones perspectives de creixement del sector”.
Més enllà d’això, però, allà on incideixen les al·legacions és en reclamar que hi hagi més vinculació de l’aeroport amb el territori. Per això, reclamen que el pla director prevegi la futura estació de l’AVE com a “un element central” (ara, critiquen que només s’ubiqui “de manera residual” en alguns plànols). “I en conseqüència, que el pla director descrigui amb precisió tant l’estació com de quina manera s’integra amb la terminal i l’aeroport”, diu l’AGi.
Fent incís en l’accessibilitat, Generalitat, Diputació i Cambra de Comerç també demanen que el pla director s’acompanyi d’un altre de mobilitat. L’objectiu, asseguren és “fomentar l’ús del transport col·lectiu i descarbonitzar l’activitat de l’aeroport”.
Aquest document, concreten, ha d’estudiar si cal dimensionar l’estació d’autobusos i els diferents aparcaments (de llarga estada, per a treballadors, per a taxis…) i preveure també que s’impulsin línies de transport públic per enllaçar el territori amb la terminal. A la trobada en què l’AGi va aprovar les al·legacions, també s’hi van convidar els diferents ajuntaments implicats en aquesta estratègia conjunta.