L’Ajuntament de Palamós aportarà un total de 210.000 € a ajuts al lloguer i les quotes hipotecàries, destinats a les persones del municipi que són arrendatàries o propietàries d’habitatge habitual i que s’han vist afectades per l’impacte econòmic de la Covid-19.
Així ho va determinar aquest passat dimarts 15 de setembre el ple municipal, on totes les forces polítiques representades al consistori en varen donar el suport unànime, aprovant les bases d’aquestes subvencions que tenen com a objectiu poder resoldre problemes transitoris de pagament de l’habitatge a causa de l’impacte econòmic i social provocat per aquesta pandèmia, promovent polítiques socials que contribueixin a garantir el dret a l’habitatge de les persones del municipi que hagin estat afectades per aquesta crisi, possibilitant la seva permanència en l’habitatge i el de la seva unitat de convivència.
Les bases d’aquests ajuts a l’habitatge han estat consensuades per la Taula de Coordinació Local pel Dret a l’Habitatge, formada per la regidora d’Habitatge, representants de tots els grups polítics municipals al consistori; per membres de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca; la regidora i tècniques de l’Àrea municipal d’Acció Social i Ciutadania, la tècnica dels Serveis Jurídics i d’Habitatge de l’Ajuntament de Palamós, la coordinadora de l’Oficina Comarcal d’Habitatge; el Síndic Municipal de Greuges, i per les entitats Càritas de Palamós i Sant Joan, i Creu Roja de Palamós.
Tramitació de les sol•licituds
La consulta de les bases així com la tramitació de les sol•licituds subvencions es podrà fer de manera senzilla a la seu electrònica (https://seu.palamos.cat). El tràmit per poder presentar les sol•licituds s’iniciarà a principis del mes d’octubre, un cop publicades les bases al Butlletí Oficial de la Província, i només caldrà omplir els formularis que s’han preparat per a aquesta convocatòria, adjuntant la documentació necessària.
El procediment per a la concessió de les subvencions previstes en aquestes bases serà el de concessió en règim de concurrència competitiva i convocatòria oberta. La quantia de l’ajut es fixarà d’acord amb el nombre de sol•licituds que compleixen els requisits, i amb un import màxim de 750 euros per sol•licitud acceptada.
Pla de xoc municipal
Aquests ajuts en matèria d’habitatge, formen part del pla de xoc municipal que estableix un total de 14 línies bàsiques d’actuació, socials i econòmiques, i que compta amb una dotació de 700.000 euros que es destinen, bàsicament, a l’atenció social i ajuda a les famílies, per una banda, i la promoció econòmica i foment de l’ocupació, per una altra.
Aquest pla de xoc va ser aprovat pel ple municipal el passat mes de juny i inclou mesures per garantir cobrir necessitats bàsiques, amb l’increment de l’import destinat a ajudes d’urgència per a les famílies del municipi que puguin patir pobresa en l’alimentació, higiene o medicació.
En aquesta línia s’ha incrementat la dotació econòmica de l’Espai de Distribució d’Aliments de Palamós (EDA) i al projecte d’acompanyament de les persones usuàries del Servei d’Atenció Bàsica Immediata (SABI), que augmenta en 10.000 euros la seva dotació inicial (46.000 €).
Entre altres mesures que aplicarà aquest pla és el de la creació de punts wifi públic en zona urbana per a la reducció de la bretxa digital, o l’aplicació de plans d’inserció laboral que promoguin l’ocupació al municipi. S’incideix també en línies per a la recuperació econòmica per a l’aplicació de mesures de protecció de la salut relacionades amb la Covid-19 mitjançant subvencions, facilitant la comunicació i tràmits telemàtics amb l’administració local.
També cal destacar l’aportació global de 295.000 € a les empreses i autònoms del municipi que han hagut de cessar la seva activitat o han tingut pèrdues econòmiques importants, a causa dels efectes de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.
En aquest àmbit també s’inclouen altres ajudes al teixit comercial i empresarial del municipi, amb accions que permetin el manteniment o creació de llocs de treball, campanyes de reducció d’estocs, reforç de la comunicació per incentivar i promocionar tant l’autoconsum local, així com la creació de plataformes de venda on-line destinades al teixit comercial local.