L’Entitat Municipal Descentralitzada (EMD) de l’Estartit està estudiant crear una Àrea de Promoció Econòmica Urbana (APEU) al municipi. La proposta es troba en un estat inicial, però des de l’EMD creuen que ha de permetre fer un salt qualitatiu cap endavant en la dinamització i la promoció comercial de l’Estartit.
La proposta es va presentar en una reunió, convocada per l’AFOMTUR – Estació Nàutica, adreçada al sector comercial i empresarial del poble. Focalizza ha estat l’empresa encarregada d’impulsar aquest estudi previ que suporta la creació d’aquest òrgan de promoció i dinamització econòmica.
Què és una Àrea de Promoció Econòmica Urbana?
Una Àrea de Promoció Econòmica Urbana és una zona geogràfica delimitada i contínua on el teixit comercial i l’administració treballen de manera conjunta per promoure i dinamitzar la zona. Ho fan a través de la creació d’una entitat publicoprivada que s’encarrega de la gestió d’aquesta àrea seguint un projecte a cinc anys vista votat pels comerços que formin part d’aquesta àrea.
La creació d’aquesta APEU ha de permetre dinamitzar els comerços i l’economia d’un poble en un context de canvi del perfil del consumidor, pèrdua de fidelitat d’aquest, irrupció de la tecnologia amb compra amb mobilitat i a temps real, burocràcia i una oferta que sovint supera la demanda.
Les accions de l’APEU són complementàries i no han de substituir les polítiques públiques de l’administració local. Una APEU pot actuar, per exemple, en matèria d’embelliment de l’espai urbà, façanes, formació, millora comercial, projectes de dinamització econòmica, campanyes de màrqueting, reforç de la seguretat o neteja de l’entorn o informació comercial entre d’altres.
Aquesta proposta té una gran implementació en països com el Canadà o el Regne Unit. A Catalunya està regulat des del 2020 a través d’una llei de la Generalitat i una trentena de municipis, entre els quals Girona, Figueres o Berga, estan treballant per impulsar-lo.
L’APEU en estat inicial a l’Estartit
A l’Estartit aquesta APEU es troba en una fase inicial. L’AFOMTUR va contractar l’empresa Focalizza perquè fes un estudi sobre la situació del sector comercial i econòmic de l’Estartit; veure quines són les fortaleses i debilitats; i comptabilitzar quants comerços hi ha, quina tipologia tenen i quan obren. L’estudi, a més, vol identificar quina seria la millor àrea per acotar a l’Estartit i les accions que s’hi han de dur a terme.
Amb aquest treball damunt la taula, el sector comercial i econòmic de l’Estartit haurà d’estudiar, valorar, complementar i finalment votar. Aquest últim pas es farà durant el mes d’octubre de 2024.