Les sindicatures de greuges del Baix Empordà han fet una crida a repensar el sistema de transport públic de la comarca coincidint amb la propera renovació de la seva concessió. Proposen una reforma integral per millorar la connectivitat amb Girona, Barcelona i estacions clau com les de Flaçà, al Gironès, i Caldes de Malavella, a la Selva. Així mateix, han insistit en la necessitat d’incrementar les freqüències i garantir el compliment dels horaris establerts.
Denuncien que la concessió actual, gestionada per l’empresa Moventis, es caracteritza per incompliments constants i deficiències estructurals, que han generat desconfiança entre els usuaris. Això ha portat moltes persones a prioritzar el transport privat, malgrat l’alt cost ambiental i econòmic que suposa.
Les sindicatures destaquen dos problemes principals: d’una banda, la manca de connexions amb Girona i Barcelona, i de l’altra, l’escassa comunicació entre les principals localitats de la comarca, com Palafrugell, Palamós, Sant Feliu de Guíxols i la Bisbal d’Empordà. Aquests municipis concentren serveis essencials per a la ciutadania, com hospitals, jutjats i centres educatius, però no disposen d’una xarxa de transport que cobreixi adequadament aquestes necessitats.
“Aquest és el moment idoni per redissenyar el transport públic de la comarca”, han afirmat des de les sindicatures, que consideren que el Baix Empordà actua cada vegada més com una àrea metropolitana. L’alta mobilitat entre els seus municipis per motius econòmics i socials reclama un sistema de transport modern i eficient que respongui a aquesta realitat.
La petició de les sindicatures coincideix amb una reclamació històrica del Consell Comarcal del Baix Empordà. L’ens, que ja va fer una denúncia pública el novembre passat, assenyala la necessitat d’incrementar freqüències i d’incorporar la comarca a la integració tarifària. Aquesta mesura permetria abaratir els costos per als usuaris, evitant greuges com el que actualment fa que un viatge en autobús de Girona a Olot costi molt menys que un trajecte similar de la Bisbal a Girona.
Amb aquesta proposta conjunta, les administracions locals i les sindicatures volen pressionar la Generalitat perquè tingui en compte les necessitats d’una comarca que depèn en gran mesura de la mobilitat per garantir la cohesió social i econòmica.