“Probablement una de les més grans de la comarca”. Així descriu el tinent d’alcalde de Palafrugell, Albert Gómez, l’estelada que s’ha instal·lat a la nova rotonda de Llofriu.
Amb aquesta instal·lació, es dóna compliment a la moció aprovada pel ple municipal del mes d’abril, amb Juli Fernández encara a l’alcaldia, quan els grups d’ERC i CiU van demanar que s’instal·lés just en aquest punt com a rebuig a la “marginació de l’Estat Espanyol vers les infraestructures de Catalunya”. A la moció hi van votar a favor els regidors d’ERC, CiU i 5 regidors del PSC, entre ells l’anterior alcalde. Fernández en l’últim ple de juliol va recordar als partits que ara governen que quan eren a l’oposició es van mostrar molt vehements amb l’estelada, mentre que aquest estiu encara no l’havien instal·lat.
La rotonda de Llofriu, que va entrar en servei passat Setmana Santa, era una de les assignatures pendents en matèria d’infraestructures, que se suma als reiterats incompliments de l’Estat en aquest àmbit i ha estat amb una aportació de la Generalitat de 420.000€, que s’ha realitzat l’obra.
Una reivindicació davant dels reiterats incompliments
L’any 2015, l’Estat va dedicar a Catalunya el pitjor nivell d’inversió en infraestructures des del 1997. A més del dèficit d’inversió, el ministeri de Foment també s’ha quedat enrere l’hora de complir-la. Dels 949,5 milions d’euros pressupostats, se’n van gastar només 555,9 milions.
Aquesta xifra representa només un 59%, molt per sota de la mitjana del conjunt de les comunitats autònomes que és del 72%.
A la demarcació de Girona, el paradigma d’aquesta manca d’inversió el trobem a la NII. En els últims vuit anys, només s’ha desdoblat un tram de 6 quilòmetres -entre Sils i Caldes- així que, si es segueix aquest ritme, es tardarien 70 anys a desdoblar els 52 quilòmetres dels diversos trams fins La Jonquera.