El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que des de l’1 de gener fins al 31 de març d’enguany hi ha hagut quatre víctimes mortals a les carreteres gironines, un descens que es valora “positivament”. Durant el primer trimestre del 2022, va haver-hi 10 morts.
Durant el mateix període a Catalunya, 34 persones han perdut la vida en 28 accidents mortals. L’any passat en van morir 32 persones en 28 sinistres.
Respecte al 2019, any de referència per al compliment dels objectius de reducció de la sinistralitat del Pla de Seguretat Viària 2020-2023, s’han registrat 3 víctimes mortals i 8 accidents mortals menys, una reducció del 22% pel que fa als sinistres amb finats. Quant als ferits de gravetat, en comparació amb el primer trimestre de 2019, hi ha un descens del 13,6%, atès que han baixat de 184 a 159, tot i que són 14 més que en el mateix període del 2022.
Aquest mes de març ha registrat 14 víctimes mortals i ha trencat el descens que hi va haver el febrer (6 morts) respecte al mes de gener, quan també 14 persones van morir per accident de trànsit. Al març de l’any passat es van registrar 7 víctimes mortals i al del 2019 n’hi van haver 19. Convé destacar que aquest mes de març ha estat marcat viàriament pels dos sinistres que han provocat tres morts, un a la TV-3022 al Perelló (Baix Ebre) i l’altre a la C-53 a la Fuliola (Urgell).
Pel que fa als col·lectius vulnerables, de les 34 víctimes mortals, 4 són vianants i 8 són motoristes, 6 dels quals han estat en aquest mes de març. A més, el nombre de motoristes morts ha pujat respecte al 2022, atès que en el mateix període hi havia hagut 3 morts d’aquest col·lectiu. En aquest sentit i davant l’avançament del bon temps, quan circulen més usuaris de vehicles de dues rodes, s’insta als motoristes a tenir més percepció del risc i consciència de la seva fragilitat, i a la resta d’usuaris, respecte i prudència per reduir les víctimes dels col·lectius vulnerables. Recentment des del Servei Català de Trànsit s’ha estrenat una nova edició del programa formatiu per a motoristes Formació 3.0 que enguany amplia el nombre de sessions, i, a més, a partir d’aquest mes d’abril s’intensificaran amb els Mossos d’Esquadra els controls PREMOT i es reforçarà aquesta tasca de vigilància amb les patrulles espiell.
De les 34 víctimes mortals registrades aquest primer trimestre del 2023, 30 són homes i 4 dones. D’aquests 30 homes, 18 eren conductors, 8 passatgers i 4 eren vianants. En el cas de les 4 dones mortes, 1 era conductora, 3 viatjaven de passatgeres. Les dades de sinistralitat d’aquests tres primers mesos també mostren un percentatge elevat d’homes entre els ferits de gravetat: dels 159 ferits greus en accident de trànsit, 118 són homes i 41 són dones.
Pel que fa als sinistres, dels 28 accidents mortals, 7 han estat col·lisions amb un sol vehicle i 21 amb més d’un vehicle implicat, 11 de les quals han estat xocs frontals. Si analitzem les morts per tipus de dia de la setmana, aquest primer trimestre el 53% de les víctimes mortals (18 de 34) s’han registrat en cap de setmana o vigília de festiu. En el primer trimestre d’enguany la sinistralitat mortal es caracteritza per la dispersió pel que fa a carreteres. Per vies convé destacar que aquests tres primers mesos a l’AP-7 hi ha hagut 2 víctimes mortals i en el mateix període de l’any passat se n’havien registrat 6.
Per demarcacions, a la xarxa viària de Barcelona hi ha hagut 13 víctimes mortals, 9 a Tarragona, 8 a Lleida i 4 a Girona. El servei destaca negativament l’increment de persones mortes a les carreteres de Lleida, que han passat de 2 l’any passat a 8 enguany.