L’organització Stop Macro Parc Eòlic Marí ha enviat una carta al conseller d’Acció Climàtica, David Mascort, sol·licitant aclariments sobre l’activitat del vaixell de prospeccions marítimes Glomar Vantage al golf de Roses. Aquesta àrea està designada per a l’emplaçament del projecte Plemcat. L’entitat afirma que el vaixell ha estat realitzant operacions a la zona durant setmanes, incloent el seguiment del cable d’exportació d’energia projectat per Plemcat i l’àrea on es planegen les plataformes flotants. Demanen informació sobre si aquestes activitats estan vinculades amb el projecte de plataforma marina i si compten amb les autoritzacions necessàries.
En la seva carta, l’organització destaca que aquesta zona és de les de major biodiversitat al Mediterrani Occidental i està envoltada d’àrees protegides. A més, està situada sobre una reserva de pesca destinada a la gestió sostenible dels caladors, i han rebut nombroses sol·licituds de ciutadans preocupats per la presència del vaixell.
Per això, els opositors al parc eòlic marí indaguen sobre les activitats específiques que ha estat realitzant el vaixell i la seva relació amb el projecte promogut pel govern. També busquen confirmar si la Generalitat o alguna empresa associada ha contractat al vaixell i si posseeix les autoritzacions adequades per aquestes activitats.
A més, qüestionen si s’han avaluat els impactes ambientals de les operacions del vaixell i per què la Generalitat no ha realitzat anuncis públics sobre aquestes activitats, a diferència del que va ocórrer a la regió de Normandia, França, on es va informar sobre les prospeccions d’aquest mateix vaixell per un parc eòlic.
L’Agència Catalana de Notícies ha contactat amb Acció Climàtica i espera una resposta del Departament.
Plemcat: una plataforma per provar l’energia eòlica marina
El projecte Plemcat és un laboratori de proves pilot destinat a avaluar l’energia eòlica marina a la zona proposada pel POEM. Ha obtingut una finançament de 30 milions d’euros del programa ‘Renmarinas’, amb fons estatals i europeus. La resta de la inversió, fins a arribar als 80,1 milions d’euros estimats, serà aportada per Acció Climàtica a través de l’Institut d’Investigació en Energia de Catalunya (IREC), que liderarà la seva execució.
S’espera que la plataforma estigui construïda per al desembre de 2025 i comptarà amb tres prototips diferents.