Palamós incrementarà en 4,2 quilòmetres més els trams de carrils bici urbans. La Junta de Govern Local ha aprovat inicialment el projecte per connectar diversos barris i sectors del municipi per pacificar la circulació i millorar la mobilitat sostenible. El cost global d’aquestes obres és de 548.152 euros, dels quals ja es compta amb una aportació econòmica de 150.000 euros que ha proporcionat el Servei Català de Trànsit, i així mateix també s’ha sol·licitat una subvenció de 300.000 euros al departament d’Acció Climàtica de la Generalitat de Catalunya.
Amb aquests nous trams es connectaran amb bicicleta una desena d’equipaments públics com la llar d’infants, la residència sociosanitària de Palamós Gent Gran, l’estadi de futbol, la Nau dels 50 metres, la Biblioteca Municipal, l’IES, la Casa Muntaner, l’Hospital comarcal o la comissaria de Policia Local de Palamós. Aquest projecte inclou la instal·lació d’un punt de recàrrega de bicicletes elèctriques que s’ubicarà a la plaça dels Països Catalans. L’objectiu de l’Ajuntament de Palamós és poder iniciar el procés de construcció d’aquest projecte durant el segon trimestre de l’any vinent.
Un traçat amb 3 eixos
El projecte preveu tres eixos de carril bici urbans de nord a sud, i un d’est a oest. Un dels quals és el que recorrerà tot el carrer de Nàpols i que connectarà la zona de Mas Gorgoll amb el passeig del Mar. Aquesta nova secció donarà continuïtat a la que, provinent de la via Verda, i des del Pont de Ferro, ja passa per la part inicial del carrer de Nàpols, però que ara finalitza coincidint amb l’avinguda de Catalunya.
El seu traçat tindrà continuïtat fins al passeig per la banda dreta del carrer de Nàpols (sentit platja) passant per davant de l’Institut de Palamós. Coincidint amb el tram que aquest carrer té entre l’avinguda del President Macià i el passeig del Mar, el carril bici passarà per una secció de plataforma única, en un àmbit que prioritzarà el pas de vianants i bicis, tal com preveu el projecte urbanístic de reforma integral d’aquest sector que s’executa actualment.
Altres trams del projecte són el que surt del passeig del Mar i pren el carrer de l’Avió. En el seu sector inicial, entre l’avinguda del President Macià i el passeig del Mar, es crearà un carrer amb circulació compartida, de manera que les bicicletes que vagin amb el mateix sentit que els cotxes comparteixen espai, ja que seran carrers d’accés limitat als guals i habitatges, amb un trànsit pacificat i compatible.
En finalitzar el carrer de l’Avió, el carril bici passa per la plaça dels Països Catalans fins a connectar amb el carrer d’Enric Vincke, on es farà un traçat amb paviment diferenciat a la vorera, fins a arribar a la cruïlla amb el carrer dels Rentadors. En aquest punt, el carril tindrà dues branques. La primera, ja s’ha inclòs dins les obres d’allargament del carrer d’Enric Vincke i, passant per davant de la futura estació d’autobusos, connecta amb el carrer d’Àngel Guimerà, a Sant Joan.
La segona branca també arribarà fins al carrer d’Àngel Guimerà, però en aquest cas passant pels carrers de Santiago Bañeras, dels Rentadors i de l’avinguda de la Llibertat. Precisament a l’avinguda de la Llibertat el carril bici se situarà a la part esquerra de la calçada (sentit sortida del municipi) sense haver d’eliminar places d’aparcament, i convertint aquest tram en un espai pacificat de vehicles, amb un sol sentit de circulació.
Cal destacar també la ubicació de nous trams de carril bici a la secció del carrer de Santa Marta, entre la plaça del Suro i fins al carrer de Nàpols; així com en el tram del carrer d’Aragó (entre c/ Santiago Bañeras i Av. de Catalunya) i el de l’avinguda de Catalunya (entre c/ Aragó i c/ del Mar).
Finalment, també es preveu connectar el Pont de Ferro amb el carrer de La Font i la part final de la perllongació del carrer d’Enric Vincke (Sant Joan), mitjançant el tram de carril bici que s’ubicarà en paral·lel a la riera Aubi, en el seu tram més urbà (costat est).