El ple municipal de Palamós ha aprovat inicialment la primera fase del projecte que servirà per reformar el passeig del Mar. La previsió és començar l’actuació aquesta tardor i aquesta primera part de l’obra tindrà un cost de 6,6 MEUR aproximadament. Com que s’havia de tramitar per una altra via, la segona fase d’actuació de les obres està previst que s’aprovi en els propers mesos. Està previst, però que aquesta actuació completa tingui un cost total d’uns 8 MEUR.
La reforma se centrarà en el tram del passeig comprès entre els carrers d’Aragó i de Carmel. En total es reformaran entre uns 500 i 600 metres de passeig. Cal recordar, que un primer tram del passeig, el que va del carrer del Mar al d’Aragó, ja es va arreglar entre els anys 2014 i 2018. Tot i l’actuació que es preveu fer en aquesta zona, encara quedarà pendent la zona dels Jardins de l’1 d’Octubre (entre el carrer el Carmel i l’avinguda de l’Onze de Setembre), que està condicionada per la futura redacció del Pla Director del Port. Ho explica l’alcalde del municipi, Lluís Puig.
Un projecte basat en la participació ciutadana
El projecte que s’ha aprovat vol recollir les conclusions del procés de participació ciutadana que es va fer entre els anys 2022 i 2023 al municipi on van participar gairebé un miler de persones. La reforma a part de canviar el paisatge també té en compte els elements d’adaptació al canvi climàtic, l’estalvi energètic, la sostenibilitat, la mobilitat i l’espai urbà. Tot i això, es conservaran els elements que caracteritzen el passeig com les arcades o les parts del mur que el separa de l’actual aparcament de la platja Gran. Lluís Puig explica que a través de la participació ciutadana el consistori va poder saber que el municipi volia mantenir els elements representatius del passeig i, alhora, millorar la connexió entre el nucli del municipi, el passeig i la platja.
A més, la reforma té en compte l’accessibilitat a aquesta zona del municipi i potenciarà la connexió a la zona urbana, diferenciant els diversos carrers en funció de si són peatonals o oberts al trànsit. El projecte preveu, a més, la creació d’un carril bici, que recorrerà tot el passeig; la instal·lació de places de recàrrega de vehicles elèctrics (16 en total), recàrrega de bicicletes (10 en total) i de vehicles de mobilitat personal (VMP).
Parlant de sostenibilitat, el projecte renovarà tot l’enllumenat públic amb làmpades LED i instal·larà un sistema de tele-gestió per millorar l’estalvi energètic. També es renovarà la xarxa de baixa tensió i s’implanta l’obra civil necessària per al soterrament de tota la xarxa de telecomunicacions. L’aigua també és un element rellevant d’aquesta reforma, ja que es vol crear una xarxa separativa d’aigües residuals i plujanes, entre altres mesures que explica Lluís Puig.
Pel que fa a les zones, els parterres tindran una vegetació que permeti crear zones de refugi climàtic. A més, es vol intentar mantenir l’arbrat existent del passeig o reubicar-lo en el cas que sigui possible. A part de crear aquesta línia d’arbrat en el passeig, també es volen recuperar les vegetacions dunars marítimes en la zona de la platja, tot i que es farà durant aquesta segona fase del projecte.
Tres àmbits d’actuació
La reforma es divideix en tres àmbits diferenciats. El primer és el que es troba en l’àmbit del passeig del Mar (entre el carrer Aragó i el carrer Provença). Allà es vol proposar una nova plaça oberta a la zona de mar que vol donar més continuïtat entre el passeig i la zona urbana, mantenint el trànsit de cotxes i, també, bicicletes. La creació d’aquesta nova plaça, tal com apunta Lluís Puig, és una de les parts més importants de l’obra.
Pel que fa al segon àmbit, el que es troba entre el carrer Provença i d’Enric Vincke, es vol mantenir la tipologia de passeig tradicional modificant, però, la disposició dels seus elements: així, es vol eixamplar la vorera dels edificis, col·locar un aparcament en bateria i implantant un nou carril bici separat del vial per un parterre. En aquest àmbit també s’uniran els trams de passeig central amb els carrers provinents de l’Eixample.
Finalment, en el tercer àmbit d’actuació, que es troba entre el carrer Enric Vincke i el carrer Carmel, es mantindrà l’estructura actual implantant el carril bici, modificant la disposició del vial de vehicles i aparcaments i millorant l’accessibilitat.
La mobilitat i l’aparcament
Ja fa anys que l’Ajuntament de Palamós havia de retirar les places d’aparcament que es troben a la platja, a l’aparcament de sauló. Aquesta àrea del passeig es treballarà en la segona fase del projecte, en un procés que encara cal consensuar amb el Ministeri de Costes de l’Estat. La segona fase del projecte, però, es vol fer en paral·lel a aquesta primera fase amb l’objectiu de poder-la executar coincidint amb el tram final de les obres del passeig, que està previst que finalitzin durant el segon trimestre del 2026.
A part, el consistori està fent un estudi de mobilitat per veure si amb les places que se suprimeixen d’aquesta zona de la platja caldrà fer la previsió d’habilitar noves places d’aparcament. El segon tinent d’alcalde, Raimon Trujillo, reconeix que s’està estudiant si caldria crear aquestes places o si s’hauria de crear un aparcament soterrat.
Tant la primera tinent d’alcalde, Raquel Gallego (PSC), com la tercera tinent d’alcalde, Maria Puig (ERC), han recordat que aquesta reforma del passeig és un projecte que la ciutadania demanava i suposa “un pas endavant” per aquest espai tan representatiu del municipi.
Acabament durant el segon trimestre del 2026
El termini per acabar aquesta primera fase és d’entre 16 i 18 mesos, amb la previsió de començar les obres a partir de la tardor. Del període de l’1 de juliol a l’1 de setembre les obres s’hauran d’aturar en aplicació de la normativa de soroll. A més, cal recordar que en aquesta zona s’hauran de mantenir diversos serveis i garantir l’accessibilitat dels vianants durant tot el procés.
Aquesta primera fase del projecte té un cost de 6.662.000 €, dels quals 3 MEUR són finançats amb Fons Next Generation destinats a actuacions de turisme sostenible. Lluís Puig apunta que la segona fase del projecte, que es desenvoluparà en paral·lela a aquesta primera, enfilarà el preu total de l’actuació als 8 MEUR. Tot i això, el consistori està buscant noves vies de finançament a través d’ajudes i subvencions per aquestes obres.