El Departament d’Empresa i Treball ha presentat aquest divendres la primera embarcació que funciona de manera totalment elèctrica feta a Catalunya. Aquesta acció s’emmarca en el projecte ‘Descarbonització d’Embarcacions d’Esbarjo’ per impulsar l’elecrificació i la descarbonització del sector nàutic català aprofitant la celebració a Catalunya de la Copa Amèrica. La presentació d’aquesta embarcació de vuit metres d’eslora completament elèctrica s’ha fet a Palamós. És un bot dissenyat per la drassana Zephyr, amb seu a Forallac, i és una de les sis que inclou el programa de descarbonització d’embarcacions d’esbarjo.
L’embarcació que s’ha presentat a Palamós és la Zephyr 800 ECO, una llanxa 100% elèctrica, de vuit metres d’eslora amb motors elèctrics foraborda. Amb una capacitat de 12 passatgers, l’embarcació ha estat dissenyada i desenvolupada des de zero per ser elèctrica, de manera que les seves dimensions i espai han estat concebuts per treure el màxim profit a una tecnologia basada en un sistema de propulsió elèctric amb una potència de 168 Kw (230 CV) fins a 225 kW (300 CV). La llanxa pot aconseguir una velocitat màxima de 25 nusos (46 km/h) i una autonomia superior a les 70 milles (110 quilòmetres).
A la presentació hi ha assistit el conseller d’Empresa i Treball en funciona i president de la Fundació Barcelona Capital Nàutica (FBCN), Roger Torrent, que ha destacat l’impuls que es vol donar a “l’impuls de projectes innovadors amb trajectòria industrial, a la generació oportunitats per a les pimes del país i alimentar el creixement del sector nàutic i l’economia blava”. A l’acte també hi ha participat el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Albert Castellanos i Maduell; l’alcalde de Palamós, Lluís Puig; i la CEO de Zephyr Boats, Gemma Pagès.
La iniciativa va començar el 2023 identificant les capacitats tecnològiques de les drassanes catalanes en l’àmbit de l’electrificació. Es van acabar triant les drassanes Electric Inside, Magonis Electric Boats, Marcelo Penna Yachts i Zephyr Boats per participar en el projecte.Aquestes sis embarcacions s’exhibiran i utilitzaran per a la Fundació Barcelona Capital Nàutica durant la Copa Amèrica, aprofitant que el focus del món estarà posat sobre Barcelona, per fer difusió de la iniciativa com a acció estratègica del país, alhora que per exhibir les embarcacions de fabricació catalana.
El projecte compta ara mateix d’un pressupost de 3 milions d’euros i l’impulsa el FBCN, el Govern, l’Ajuntament de Barcelona i compta amb la col·laboració del Barcelona Clúster Nàutic. Cal destacar que la barca presentada a Palamós té un cost de 330.000 euros, però aquest cost és més baix del que seria normal ja que ha estat finançada per la FBCN.