L’Associació Turística d’Apartaments (ATA) de les comarques gironines recomana als usuaris que reservin els establiments directament des del web dels propietaris o gestors i en portals especialitzats per donar més seguretat. A més, afegeixen que si es fa des d’una plataforma externa, mai permetin que la reserva es completi a través de WhatsApp o es faci una transferència fora del portal web original. També apunten que els clients facin el pagament per vies segures, com ara targetes de crèdit. Aquesta recomanació forma part de la campanya viral que ha engegat l’ATA amb diversos consells i recomanacions als clients per tal de fer les reserves amb garanties de seguretat titulada ‘No et juguis les teves vacances’.
Des de l’ATA també aconsellen als usuaris que quan s’interessin per un allotjament comprovin si en el portal hi ha el número d’inscripció al Registre de Turisme de Catalunya (NIRC). Cada apartament turístic ha de tenir aquest número format per les sigles HUTG (Habitatge d’Ús Turístic de Girona) i sis números més.
En el cas en què aquest número no aparegui en els portals web on s’anuncien els apartaments, l’ATA creu que cal desconfiar de l’anunci. Per això demanen als usuaris que sol·licitin el NIRC als propietaris o gestors dels habitatges i si en queda qualsevol dubte, que ho contrastin amb l’ATA. Des de l’associació verificaran que el registre i l’habitatge en qüestió es corresponen.
Per altra banda, des de l’ATA recomanen comparar preus amb altres apartaments similars a la zona. Si el preu en qüestió és molt més baix que la resta, l’associació creu que és un motiu de pes per desconfiar.
L’ATA manté que sempre ha d’existir un contracte d’arrendament entre client i gestor o propietari de cada estada. El document ha d’incloure les dades de la reserva, la forma de pagament, els serveis i imports inclosos, les condicions de cancel·lació, els horaris d’entrada i sortida o les fiances. L’associació creu que guardar aquest contracte, conjuntament amb la resta de comunicacions com ara correus electrònics i missatges de telèfon, és molt important per si es tractés d’un frau.
Per últim, l’associació d’apartaments recomanen que els usuaris verifiquin la identitat dels gestors o propietaris dels apartaments. En el primer dels casos, serà factible visitant la pàgina web i contactar-hi directament o anar a l’oficina d’atenció al públic, si en té. En el cas en què sigui un propietari, des de l’ATA recomanen demanar més fotografies i la ubicació exacta de l’allotjament abans de completar la reserva. A més, proposen que els clients demanin un número de contacte directe.