Sant Feliu de Guíxols ha implementat un nou sistema de seguiment i control de la recollida de residus porta a porta dels establiments comercials de la ciutat amb el sistema conegut com a RECOM. A diferència del sistema anterior, amb el nou model l’activitat queda monitorada i registrada informàticament, cosa que en permet una avaluació i seguiment precís.
Recollida de dades
Després de tres mesos de visites a cada comerç, la recollida de dades i la posterior anàlisi de resultats, el passat 29 de maig es va finalitzar la fase d’implementació, i ja s’està preparant per a dur-la a terme a l’estiu. Durant els mesos de març, abril i maig es van visitar 324 comerços, començant pels grans productors de fracció orgànica (restaurants, bars, hotels, etc.) i es va continuar pels comerços que produeixen més paper, cartó i envasos.
Després de recopilar la informació sobre dades i quantitats generades per cada establiment en el desenvolupament de la seva activitat econòmica, es va elaborar un llistat de totes les visites fetes i es va estudiar cada cas. Finalment, es van incloure en la primera etapa d’implementació del nou sistema 318 establiments de tots els visitants, incloent-hi escoles i dependències municipals. Finalment, es va demanar i subministrar els contenidors nous necessaris.
El monitoratge informàtic
El nou sistema de control tecnològic dels residus generats implica un seguiment personalitzat i pèrdua d’anonimat de l’usuari, cosa que permetrà aconseguir la Taxa Justa els propers anys. Per portar a terme els canvis s’han incorporat diverses eines.
La primera és un dispositiu groc, conegut com a Tag, col·locat a la façana del comerç que indica la ubicació a la qual s’han de deixar els residus quan es treuen per la recollida a la porta de l’establiment. També permet el control de la realització del servei de recollida per part de l’empresa Prezero, ja que els operaris porten una polsera digital que fa de registre de les fraccions recollides i de possibles incidències.
A més, s’ha incorporat un “xip” a cada contenidor d’orgànica i vidre que permet el pesatge d’aquestes fraccions de residus quan el camió els aixeca per buidar. Finalment, s’ha incorporat un distintiu a la porta de cada establiment (adhesiu) que acredita la seva adhesió a la RECOM amb l’Ajuntament.
Durant els darrers dies de maig s’han anat instal·lant tots aquests materials, i el passat dilluns 29 de maig es va donar per acabada aquesta primera fase d’implantació. Ara s’abordarà el primer tram del calendari, corresponent a la temporada considerada ‘alta’, que suposa una important ampliació dels serveis oferts als comerços. Aquest tram va des del 29 de maig al 14 de juliol (calendari actualment vigent), el segon tram -amb més reforç de servei- encara serà del 15 de juliol al 15 d’agost i finalment l’últim tram anirà del 16 d’agost al 30 de setembre.