L’antiga església de Sant Pere de Ripoll va acollir aquest dijous 7 d’abril a la tarda l’acte de lliurament dels Premis G!21 de turisme de les comarques gironines convocat pel Patronat de Turisme Costa Brava Girona.
Un esdeveniment anual dedicat a reconèixer les bones pràctiques empresarials entre el sector turístic i a estimular la projecció dels atractius de la Costa Brava, que enguany ha celebrat la seva setzena edició, i que ha tingut a Sarfa, SL com a un dels seus grans protagonistes.
I és que l’empresa begurenca ha rebut el Premi Xiquet Sabater al projecte empresarial, un guardó adreçat a les institucions, entitats o establiments de caràcter públic o privat que en fase de projecte o en etapa de consolidació aporten un projecte o una proposta que contribueix a enriquir l’atractiu de les marques Costa Brava i/o Pirineu de Girona i destaqui per la seva activitat a favor del desenvolupament del turisme a les comarques de Girona.
Sarfa, SL ha estat reconeguda pel Patronat de Turisme Costa Brava Girona per la seva vinculació al territori, pel foment de l’associacionisme dins del sector turístic, i per la seva contribució al desenvolupament i posicionament del turisme de les comarques de Girona.
A la trobada s’han entregat diferents guardons honorífics i premis de comunicació i de recerca i investigació turística. I per part de l’Ajuntament de Begur hi ha assistit el regidor de Promoció Econòmica i Turisme, Eugeni Pibernat, que ha volgut acompanyar al gerent del l’empresa begurenca, Enric Gimeno, en aquest acte de reconeixement.
Enric Gimeno, delegat de Sarfa, assegura que “aquest guardó arriba en un moment molt especial per a nosaltres: el del nostre centenari. Sarfa és una empresa que jo definiria com un gran vaixell. Un vaixell que funciona els 365 dies de l’any amb base a l’Empordà on, com bé sabeu, la Tramuntana bufa fort i no sempre de popa. Amb 204 tripulants que fan possible que dia rere dia es produeixi aquets petit miracle d’oferir als nostres usuaris i usuàries un viatge ràpid, còmode i segur a bord dels 119 autobusos que recorren anualment un total de 11.660.000 quilòmetres”.
Eugeni Pibernat felicita a Sarfa per aquest guardó i explica que “per al nostre Ajuntament i per a tot el poble de Begur és un honor tenir empreses com aquesta que són referents al municipi i arreu del territori. Sarfa no només és una ambaixadora de luxe per a la nostra vila, sinó que és un model d’innovació, inclusió i lideratge per a tot el nostre teixit econòmic i empresarial”.
Cal recordar que el mes de març del 2021 Sarfa ja va ser distingida per l’Ajuntament de Begur i pel Consell Comarcal del Baix Empordà per promoure l’ocupació de qualitat a la comarca, per la seva col·laboració amb els serveis locals d’ocupació, per la inclusió a la seva plantilla de persones amb diversitat funcional, i per la seva donació a l’Hospital de Palamós.
A més, el passat mes de desembre l’empresa begurenca també va rebre un reconeixement per part del consistori begurenc i la Cambra de Comerç de Palamós a la seva trajectòria amb motiu del seu centenari en el marc de la catorzena edició del Debat d’Economia de Begur.
Història de l’empresa Sarfa
Sarfa, SL és una empresa de transport de viatgers de les comarques gironines, amb seu administrativa i de tallers situada a Begur des del 2008, quan va deixar la seva cotxera de Palafrugell.
Va ser fundada el 9 de setembre de 1921 per tres joves empresaris: Narcís Ribot, de Sant Feliu de Guíxols; Antoni Font, de Llagostera; i Josep Artigas, de Palafrugell, en fusionar les seves empreses familiars de tartanes i carruatges. Les sigles dels quals donaren lloc al nom de l’empresa: Societat Anònima Ribot, Font i Artigues.
Aquests tres socis van substituir les seves tartanes i carruatges per una quinzena de petits autobusos per tal d’oferir una millor mobilitat a les comarques gironines. L’empresa va anar creixent ràpidament i a finals de 1935 la Sarfa tenia ja una flota de 30 autobusos.
L’esclat de la Guerra Civil va suposar un dur revés per a l’empres, quan 28 dels 30 vehicles van ser requisats per les autoritats militars i destinats al front. Amb només dos vehicles la Sarfa va haver de fer mans i mànigues per evitar el que semblava inevitable. Acabada la Guerra Civil, les autoritats militars van tornar el control de l’empresa als seus propietaris, que van haver de reconstruir el seu projecte empresarial gairebé des de zero.
Als anys 40 l’entrada a l’accionariat del baró de Púbol, Carles de Miquel i Santol, va donar un nou impuls a l’empresa. Als anys 50 s’adquireixen les concessions de Begur a Girona per Pals i Caldes de Malavella a Figueres, i als anys 60 es guanya la concessió de Caldes de Malavella a Girona.
Els anys 70 van ser, sens dubte, els de la gran expansió de Sarfa a l’adquirir les concessions de Barcelona a Torroella de Montgrí, la de Barcelona a Palafrugell per Lloret de Mar, i la de Figueres a Roses i Cadaqués.
Els anys 80 i 80 s’afegeixen més recorreguts entre Palafrugell a La Bisbal i s’incorpora la concessió de Figueres al Port de la Selva amb la fillola a Roses per Vilajuïga.
L’any 2000 Sarfa és adquirida pel grup Sarbus, que posteriorment esdevingué en el grup Moventia. El 2008 s’inaugura la nova seu de Sarfa a Begur amb més de 6.000 metres quadrats, i el 2011 s’inicien les connexions directes entre les comarques de la Selva i del Baix i l’Alt Empordà amb l’aeroport de Barcelona Josep Tarradellas.
I pocs anys després es posen en marxa nous títols T-10/120 com ara el Barcelona-Costa Brava centre, el Barcelona-Costa Brava nord i el Figueres-Roses, i dos nous serveis exprés: l’E3i l’E6 al Baix i l’Alt Empordà.