8 C
Pals
Diumenge, 22 desembre 2024
- Publicitat -

Schiaparelli, Balenciaga i Dior entre els dissenyadors de la segona exposició centrada en Gala i l’alta costura

Aquest segon capítol del projecte expositiu, impulsat des de la Fundació Gala-Salvador Dalí i La Roca Village, porta el títol 'Col·lecció d'alta costura' i obrirà aquest dimarts 18 de juny i es podrà veure fins al 22 de setembre

Temps de lectura: 3 minuts
- Publicitat -spot_img

El castell de Púbol torna a ser l’escenari d’una de les exposicions de la relació de Gala amb el seu vestuari. En aquesta segona part de l’exposició temporal ‘El despertar del mite: Gala Dalí’, que vol retre un homenatge a l’alta costura, ens endinsem en l’armari de Gala per recórrer grans noms de la història de la moda com Elsa Schiaparelli, Christian Dior, Jean Dessès o Cristóbal Balenciaga. Vermells intensos, lluentons i brodats del tot únics serveixen per entendre el caràcter i glamur d’una figura com la musa de Dalí.

Aquest segon capítol del projecte expositiu, impulsat des de la Fundació Gala-Salvador Dalí i La Roca Village, porta el títol ‘Col·lecció d’alta costura’ i obrirà aquest dimarts 18 de juny i es podrà veure fins al 22 de setembre. La col·lecció, que vol fer aquest homenatge a l’alta costura serveix per explorar les peces més destacades de l’armari personal de la Gala. A part, d’incloure peces de dissenyadors com Christian Dior o Jean Dessès, també hi ha peces sense etiqueta que ens recorden que la imatge de Gala va més enllà de la marca, ja que és el reflex d’una personalitat única i un estil genuí. Ho apunta la directora artística, Montse Aguer.

Les comissàries són Bea Crespo, coordinadora del Centre d’Estudis Dalinians, i Noelia Collado, directora de Continguts de La Roca Village, amb la direcció artística de Montse Aguer, directora dels Museus Dalí. Alguns dels 8 vestits que es presenten en aquesta segona temporada han estat restaurats per Mari Luz  Morata i Carme Masdeu, amb la coordinació d’Elisenda Aragonès, conservadora-restauradora de la Fundació Dalí. La voluntat d’aquesta unió neix amb la intenció de redescobrir el llegat de Gala i reinterpretar-lo a través de les creacions de talents contemporanis com són a pintora Carla Fuentes i el fotògraf Jordi Bernadó.

8 vestits d’alta costura

Tal com ha apuntat Noelia Collado, els intel·lectuals i artistes es trobaven als anys trenta a París, un pol de creació cultural i de la moda. Compartien idees, conceptes, tècniques i llenguatges a l’entorn del cos i la pell. “Un jove Christian Dior aventurant-se a ser galerista, Elsa Schiaparelli experimentant amb el surrealisme i Gala albirant espais d’oportunitat perquè l’obra de Salvador Dalí abraci noves formes d’expressió”, explica Noelia Collado. Així, Gala deixarà de banda la sobrietat de Chanel per l’excés excèntric de Schiaparelli per, així, fer gala i publicitat de la col·laboració de Dalí amb la couturière italiana.

Aquest viatge continua a les Amèriques, on Gala es reinventa i explora vestits com el de Musée du Louvre o l’abric vermell Saint-Quen, tots dos de la col·lecció que es pot veure al castell de Púbol. A més, d’aquest abric vermell, un color predilecte per Gala per donar a conèixer la seva revolució més íntima, en aquesta mostra d’alta costura es pot veure el déshabillé de Schiaparelli (1935) o el vestit drapat de Jean Dessès (1956).

Així, a través d’aquesta exposició es pot apreciar la construcció de la identitat de Gala com a musa, esposa, representant o performer. El vestit s’entén com un vehicle d’expressió, el reflex del què és o del que vol ser i, de vegades, la màscara amb què la musa es protegeix dels altres.

La unió de La Roca Village i la Fundació Dalí

Aquest projecte conjunt de la Fundació Dalí amb La Roca Village es desenvolupa simultàniament al Castell de Púbol i a La Roca Village com expressió del compromís compartit per la cultura, l’art i la moda a Catalunya. Unint passat i present, el programa expositiu proposa una actualització de Gala a través de la mirada de Carla Fuentes i Jordi Bernadó. El viatge de descoberta comença al Castell de Púbol seu de la seva col·lecció de moda on es mostra també part del projecte de Jordi Bernadó–  i segueix a La Roca Village, on l’obra de Carla Fuentes envaeix les façanes amb una mirada fresca i desenfadada.

A partir de diverses peces de gran format, Bernadó vincula la mirada de l’espectador amb la del mite absent de Gala. Per la seva banda, també a La Roca Village, la personalitat indòmita i enigmàtica de Gala cobra vida de la de Carla Fuentes,  que reimagina la llegenda com una força creativa moderna i influent.

A part de poder gaudir d’aquesta expressió artística basada en la Gala, els textos creats per les comissàries Noelia Collado i Bea Crespo s’han publicat en quatre idiomes a la pàgina web de la Fundació Dalí. A més, cal sumar-hi la creació d’uns models 3D dels vestits que permeten visionar-los des de diverses perspectives. 

El castell de Púbol indaga en la personalitat enigmàtica de Gala a través de la seva col·lecció de moda

- Publicitat -
- Publicitat -
- Publicitat -spot_img

Altres notícies