La voluntat de fer evolucionar els nuclis urbans i fomentar la reducció d’emissions ha d’anar acompanyat d’una gestió administrativa. Per això, també comptem amb la presència del director dels Serveis Territorials del Departament de Territori a Girona, Sergi Albrich, en el segon programa d’Empordà 2030, dedicat a la sostenibilitat i a les energies renovables.
Segons una normativa estatl, la previsió és que en municipis de més de 20.000 habitants es creïn Zones de Baixes Emissions abans del 2025 (ZBE) per millorar la qualitat de l’aire dels seus municipis. Aquesta normativa afecta ciutats com Sant Feliu de Guíxols i Palafrugell. Per això, Sergi Albrich, destaca que aquests dos municipis “tenen deures pendents” per reduir aquestes emissions relacionades amb la circulació de vehicles. Per això, destaca que cal treballar de manera conjunta entre els consistoris i la Generalitat.
Sergi Albrich que cada municipi ha de valorar quines són les millors zones on cal reduir el trànsit. Destaca, però, que aquestes decisions s’han de prendre de manera conjunta amb els diversos actors que es veuen implicats en aquest canvi en la mobilitat del municipi: els comerciants, els empresaris o els transportistes, entre altres.
Aquestes ZBE han d’anar acompanyades amb una millora de les línies de transport públic, tant dins el municipi com fora d’ell. “Com a societat hem de fer un gran canvi de pensament quan parlem de mobilitat”, apunta Sergi Albrich. Per això, destaca que cal oferir alternatives dins el transport públic en substitució del transport privat.
Sergi Albrich reconeix que ens trobem a menys de dos anys de poder implementar aquestes ZBE a Palafrugell o Sant Feliu de Guíxols. Tot i això, la voluntat del Govern és impulsar i col·laborar amb els consistoris perquè aquestes ZBE s’implementin de manera correcta i amb un acompanyament a la població.
La xarxa de transport públic
El transport públic al Baix Empordà encara és una assignatura pendent. Per això, tal com afirma Sergi Albrich, des del Departament de Territori es treballa per fer una aposta pel transport públic de manera conjunta amb el Consell Comarcal del Baix Empordà. Per això, properament es presentarà un estudi de mobilitat a la comarca.
Aquest pla de mobilitat preveu fer una diagnosi dels serveis que manquen quan es parla de mobilitat i proposar diverses solucions i millores en el transport públic. A més, la voluntat és incorporar a poc a poc les inversions i connectar els diversos nuclis de població al Baix Empordà.