15.9 C
Pals
Dissabte, 2 novembre 2024
- Publicitat -spot_img

Talls de llum a Sant Feliu de Guíxols en plena onada de calor i temporada alta. Indignació entre visitants i consistori

El consistori presentarà una queixa col·lectiva a Endesa i veu "intolerable" tenir una xarxa tan "deficient". Arran de l'avaria elèctrica, negocis com la gelateria “Tucan Beach” va haver de llançar les 24 varietats de gelats; aquest 16 d'agost del 2021 encara no els han reposat tots

Temps de lectura: 4 minuts
- Publicitat -spot_img
- Publicitat -

Indignació de l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols pels talls de llum que ha patit el municipi aquest cap de setmana, en plena onada de calor. Les interrupcions van començar el dissabte i van allargar-se també durant tot diumenge. Se’n va veure afectada la zona centre i el nucli de Sant Pol, cosa que va comportar que les botigues i restaurants perdessin clients (perquè no funcionava l’aire condicionat ni els ordinadors). L’Ajuntament articularà amb els negocis afectats una queixa col·lectiva contra Endesa. L’alcalde, Carles Motas, veu “intolerable” tenir una xarxa tan “precària i deficient” i reclama a la companyia que hi inverteixi. De fet, aquest dilluns al matí, encara hi havia zones que funcionaven amb generadors.
Segons informa l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols, aquest cap de setmana hi ha hagut “nombrosos” talls de llum a diferents zones de la ciutat. Van començar dissabte, però sobretot ahir va ser quan n’hi va haver més.

Les apagades van afectar la zona comercial del centre de Sant Feliu (el carrer Major i les seves immediacions) i també el nucli de Sant Pol (on hi ha hotels, restaurants i comerços). L’Ajuntament diu que, arran dels talls de llum, hi va haver negocis que van patir “cancel·lacions i sortides de clients”, ja que l’aire condicionat no funcionava, però tampoc ho feien “neveres, ordinadors, cafeteres, sistemes informàtics de facturació, comandes i molts altres”

L’alcalde, Carles Motas, diu que és “intolerable” tenir una xarxa de distribució elèctrica “tan deficient”. I més encara, “amb uns preus i tarifes cada cop més elevades”. Assegura, a més, que la situació ha estat un continu en els darrers estius, quan son “dates estratègiques per al turisme”. “No és un fet puntual d’aquest any sinó que passa cada vegada que s’arriba a la màxima afluència”, assegura Motas. En aquest sentit, diu que no esta prepara per donar cobertura a la demanda que tenen al municipi, que per aquestes dates dobla els més de 22.000 habitants que té.

Queixa col·lectiva

Per això, l’Ajuntament articularà ara una queixa col·lectiva amb els negocis afectats contra Edistribución (la distribuïdora d’Endesa). Aquest matí s’han reunit un grup de tècnics municipals per avaluar l’abast dels talls de llum i el consistori ha fet una crida a tots els comerços, restaurants i empreses que s’hagin vist afectats perquè se sumin a la queixa.

A més, també ha habilitat un mail ([email protected]) perquè aquells particulars que també es vagin quedar sense llum, i hagin tingut danys i pèrdues, ho comuniquin al consistori. L’Ajuntament diu que la queixa no substitueix les accions individuals que cada empresa o particular que s’hagi vist afectat per les apagades exerceixi pel seu compte.

Explicar les inversions

Carles Motas assegura que, en paral·lel a la queixa, també farà accions amb la Generalitat per exigir a Endesa que vagi a Sant Feliu “a explicar les inversions que farà a la xarxa”. L’alcalde subratlla que la companyia porta “molts anys” sense fer-hi millores, cosa que ha comportat que l’estesa sigui “precària” i hi hagi “problemes constants” al pic de l’estiu, quan augmenta la demanda d’energia “i s’està en època de màxima afluència turística”.

De fet, Motas diu que els talls de llum dispersos que es van produir aquest diumenge demostren que “no tenen la capacitat” per donar l’energia que es demanda. “Nosaltres demanem que es facin les inversions necessàries per no generar aquestes molèsties”, afirma. A més, critica que la companyia no li hagi dit res fins avui a les tres de la tarda, quan li han comunicat que l’avaria ja estava resolta. “Suposo que ahir deurien estar de vacances”, ha ironitzat.

“Mala imatge”

En aquest sentit, insisteix que les administrations es “gasten molts diners” a promoure el territori per atraure turistes. “Si ens gastem diners públics i després quan els turistes són aquí els donem la imatge que no som capaços ni de donar llum…. Crec que aquesta imatge ens perjudica molt”, afegeix.

De fet, aquest dilluns al matí encara hi havia sectors que estaven a les fosques. Abans no es resolgués la incidència, a les dotze del migdia, l’empresa va posar generadors elèctrics. Va ser a la zona de Sant Pol, on ahir a la tarda una avaria va afectar 138 abonats (entre particulars i negocis) i va caldre activar grups electrògens. Motas també ho critica, perquè diu que dependre’n “no és concebible i demostra l’estat en què es troba la xarxa”.

Els negocis de Sant Pol, els més perjudicats

Les queixes rebudes han estat moltes. Entre els més perjudicats, els establiments hotelers i de restauració de la zona de Sant Pol. Els talls del matí van arribar en ple servei d’esmorzars a l’hotel Ilunion Caleta Park. La seva directora, Marta Matas, diu que tenien l’hotel a ple rendiment i que durant el primer tall van estar uns vint minuts “aturats”.

Després que tornés la llum, entre quarts d’onze i les onze, van patir dues pujades i baixades de tensió més, amb talls que van durar “uns cinc minuts”. La situació, de fet, els és familiar perquè l’any 2019 van viure quatre dies de talls intermitents. “Va ser igual: a l’agost amb plena ocupació. Va ser com un dejavú”, assegura Matas.

“Vam tenir un moment molt complicat la veritat i en un sector de platja, que ens dediquem al turisme és com una mica inconcebible o intolerable”, afegeix.

Sense clients i amb pèrdues

Una situació similar van viure al bar-gelateria Tucan Beach. La seva directora, Ylonka Van Veenendaal, diu que el 15 d’agost és el dia de “més feina”. “A l’apagada, ni esmorzar ni res. Els clients impacients perquè no entenien perquè no es podien prendre el cafè. Alguns se’n van anar, no teníem caixes registradores…”, detalla.

Aquí, també van haver de llençar els 24 gelats de diferents sabors que tenien i han hagut de reparar d’urgència alguns extractors per poder “tornar a treballar”. En total, calcula unes pèrdues d’entre 4.000 i 5.000 euros.

I a l’hotel Barcarola, d’on també n’és gerent, allà al tall del matí s’hi va afegir el de la tarda. Els va deixar hores sense llum. Aquí, al perjudici que va suposar per als clients, Van Veenendaal subratlla també que les condicions en què van haver de treballar a la cuina eren “inacceptables”, perquè hi feia molta calor.

Malauradament, però, admet que la situació no és nova. “Ja sabem que estem al mes d’agost quan passa. Realment és trist que just després de dos anys de covid, que ens hem de recuperar, passin aquestes coses”, lamenta.

- Publicitat -
- Publicitat -
- Publicitat -spot_img
- Publicitat -
- Publicitat -

Altres notícies

- Publicitat -