El Ple de Torroella de Montgrí d’aquesta setmana ha aprovat la gestió directa del servei d’abastament d’aigua potable. Amb el canvi es pretén millorar-ne la prestació, exercir-ne un millor control econòmic i facilitar l’adopció de pràctiques més respectuoses amb el medi ambient. L’aprovació es va fer amb els vots a favor dels grups municipals d’UPM i ERC (equip de govern), Junts, CUP i Ciutadans; l’abstenció de LEST i el vot en contra de Compromís.
Fins l’1 de juny de 2020, el servei es prestava mitjançant arrendament de serveis —posteriorment passant de forma tàcita a concessió— per acord de ple de data 14 de juliol de 1971 en el que es va adjudicar a l’empresa SAUR, posteriorment reconvertida en SOREA, i recentment en AGBAR.
Comissió d’estudi
Amb motiu de la finalització del contracte de concessió del servei públic, i atesa l’antiguitat del mateix, l’Ajuntament va creure convenient crear una comissió d’estudi encarregada d’analitzar els models de gestió futurs, a l’efecte que l’Ajuntament, en l’exercici de la potestat organitzativa de que disposa, pogués establir el sistema de gestió del servei públic més adient, que ha de regir el servei d’abastament amb l’objectiu de garantir-ne la continuïtat de la prestació d’aquest servei de prestació obligatòria i essencial.
Per acord de Ple de data 2 de setembre de 2021 es va acordar l’inici de l’expedient pel canvi de forma de gestió del servei públic d’abastament d’aigua, així com la creació de la Comissió d’estudi prevista al Reglament d’Obres, Activitats i Serveis dels Ens Locals, encarregada de redactar la memòria justificativa i resta de documentació corresponent, per a la determinació de la forma de gestió del servei públic d’abastament d’aigua.
Després de diverses reunions en les quals es van valorar diferents models, la comissió va decidir optar per la via de la gestió directa i el 20 de gener va aprovar-ne, per unanimitat, la memòria, el projecte d’establiment i el reglament.
La gestió directa del servei preveu, entre d’altres actuacions, la contractació d’una empresa externa de serveis per realitzar les tasques de manteniment, la contractació de nou personal (un/a tècnic/a d’administració especial de gestió dels serveis públics, un/a enginyer/a i un/a administratiu/va de gestió) i la subrogació de sis treballadors de l’actual empresa prestadora.
La gestió directa permetrà una major aproximació a la ciutadania amb atenció personalitzada els cinc dies a la setmana habilitant una oficina destinada exclusivament a tal finalitat, per atendre les consultes més habituals, i amb simultaneïtat una atenció més tècnica als propis Serveis Tècnics Municipals. Això permet atendre una major quantitat de consultes i una aproximació entre el ciutadà que pateix el problema i els Serveis Tècnics amb capacitat per resoldre’ls, i per tant, dona un clar avantatge a la gestió directa envers la indirecta.
Exhaustiu procés d’estudi i valoració
L’alcalde, Jordi Colomí, argumenta que la decisió del canvi de model de gestió s’ha pres després d’un meditat i exhaustiu procés d’estudi tècnic i polític, que s’ha vehiculat a través d’una comissió en la qual hi han estat representats tots els grups municipals. En aquest sentit, n’agraeix la seva participació i recorda, per exemple, que a través d’aquesta comissió s’han acceptat importants aportacions realitzades per Junts.
Colomí està convençut que s’ha pres una decisió de futur que marcarà un canvi molt notable en la qualitat d’un servei essencial, cada cop més fràgil i amb més implicacions ambientals. L’alcalde explica que en cap cas es perseguirà un benefici empresarial i que el superàvit que es generi revertirà, sempre, en millores de la infraestructura i l’adopció de mesures més respectuoses amb el medi ambient.
Adhesió a l’AMAP
D’altra banda, el Ple també va aprovar l’adhesió de Torroella de Montgrí i l’Estartit a l’Associació de Municipis i Entitats per l’Aigua Pública (AMAP). Aquesta entitat, constituïda al 2018, té la finalitat de difondre i promoure la gestió íntegrament pública de l’aigua, així com donar suport als municipis que vulguin encaminar-s’hi. En formen part una seixantena de membres actius: 52 municipis que representen prop del 50% de la població catalana, 4 empreses públiques gestores del servei de l’aigua i 4 entitats ambientalistes que lluiten a favor de la gestió pública de l’aigua.
Entre d’altres actuacions, l’associació organitza jornades, seminaris i cursos; dona impuls a iniciatives de debat tècnic i d’investigació i recerca sobre gestió de l’aigua; difon bones pràctiques; proveeix serveis d’assessorament i d’assistència, jurídica i administrativa per als seus membres en processos de recuperació de concessions i de la gestió directa de serveis; i revisa el compliment de les clàusules dels contractes de concessió actuals d’aquells municipis que es plantegin la seva recuperació.