Les mesures sanitàries de la COVID-19 han tancat teatres i han cancel·lat concerts, però encara permeten l’obertura de museus amb un aforament d’un 33%.
El Museu de la Pesca de Palamós
En la seva exposició permanent, a través d’un pròleg audiovisual inicial i 5 àmbits temàtics, el visitant descobreix el món de la pesca marítima al nostre territori. La clau de l’exposició permanent del Museu de la Pesca rau a trobar els orígens d’un món actiu i viu, com es pot comprovar en el moll pesquer del port de Palamós. Aquí podeu planificar la vostra visita.
Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí
A banda de les exposicions permanents de la Mediterrània, l’exposició Francesc Gimeno i la Sala de Bèsties i Gegants, des d’aquesta setmana hi ha una nova exposició fotogràfica temporal, “Les pedres i la seva màgia“, d’Agustí Fernández. Hi podem trobar infinitat de pedres de mides, formes, colors, components minerals diferents, però que també n’hi ha que ell anomena “més especials, màgiques”. Així ho creien fa milers d’anys els éssers humans que les van transportar a centenars de quilòmetres per agrupar-les cerimoniosament, aixecant-les i assentant-les verticalment tot i la seva colossal mesura i pes.
D’altra banda, traslladaran totes aquelles activitats que teníem programades pel mes de novembre a un format telemàtic. S’iniciaran amb la XIV Jornada de Política Internacional el proper dissabte 7 de novembre, continuaran amb el VIII Fòrum de Recerca del Baix Ter el dissabte 21 de novembre i acabaran amb la jornada de presentació de bones pràctiques de treball del patrimoni cultural dins els Parcs Naturals el dimecres 25 de novembre. Totes aquestes jornades seran traslladades al format on-line i es podran visualitzar el canal de youtube del Museu de la Mediterrània.
A més, recordem que estan en plena recollida de memòria col·lectiva del confinament. Així doncs, busquen documents i objectes materials que testimoniïn el pas de la COVID19 pel nostre territori. El material donat esdevindrà el patrimoni cultural que les properes generacions podran vincular amb aquesta crisi.
El Museu del Suro de Palafrugell
Podreu veure obres d’en Vayreda, entre altres obres inèdites de l’escola d’Olot, a l’exposició «La Captura. Dels paisatges d’en Vayreda a l’últim quadre d’Olot», basada en la col·lecció particular d’en Jordi Planas i comissariada pel Dr. en Història de l’Art, Miquel Àngel Codes. Una oportunitat única que no us podeu perdre.
La mostra tracta el fenomen pictòric que es va viure amb el paisatge d’Olot, la repercussió del qual arribà a tot el país. Joaquim Vayreda va ser-ne el primer, l’artista que crearia el topos, el lloc comú que inspiraria a tants. Darrere d’ell vindrien molts pintors i de molts tipus. Tots ells van provocar una densitat d’artistes única al país. El retorn de Joaquim Vayreda del seu primer viatge a París i la nova manera en què va començar a pintar el paisatge del seu Olot natal, va esvalotar l’encarcarat ambient artístic local, habituat a la pintura d’història i costumista.
També podeu aprofitar aquests dies per tornar a visitar el Museu, una fàbrica modernista projectada per General Guitart i construïda entre els anys 1900 i 1907 que, actualment, conté els diversos espais expositius al voltant d’una petita sureda. És una de les darreres oportunitats abans no comenci la reforma de tota l’exposició permanent; i una bona oportunitat per gaudir tranquil·lament de boscos d’alzines sureres, de suro, de la seva transformació artesanal i industrial en objectes diversos, i d’un audiovisual sobre l’espectacular història de la que va ser la fàbrica surera més gran de l’estat espanyol i una de les més importants del món.
Terracotta Museu de la Bisbal d’Empordà
El museu ha cancel·lat totes les activitats presencials programades per aquests propers dies però segueix obert. Hi podeu trobar, com sempre, l’exposició permanent, pensada per a poder copsar la importància que ha tingut i té encara la manufactura ceràmica en la història i en l’actualitat de la Bisbal, la gran varietat de peces que s’han produït i la gran qualitat dels mestres ceramistes bisbalencs.
A més, queden molts pocs dies perquè s’acabi l’exposició temporal, “Ordenant el caos”, de Jordi Marcet i Rosa Vila Abadal, que serà al museu fins el 8 de novembre. En Jordi Marcet i la Rosa Vila-Abadal són dos digníssims representants d’una generació de ceramistes catalans que, en plena maduresa artística, no deixen de sorprendre i innovar amb una obra inspiradora que ha evolucionat amb ells a través de l’experimentació, l’esforç i la creativitat. Cadascun amb les seves peculiaritats i maneres de fer, però treballant plegats amb l’objectiu de sumar aquelles moltes coses que comparteixen: el gust per l’experimentació, el plaer pel treball ben fet, les ganes d’aprendre sempre i d’arribar als altres.
Museu Can Mario, de Palafrugell – Fundació Vila Casas
L’exposició Josep Clarà. L’univers de l’escultura, centrada en la figura de Josep Clarà i Ayats (Olot, 1878-Barcelona, 1958), obre una finestra al món d’un dels artistes catalans més importants del segle xx, que va viure durant bona part de la seva trajectòria a la ciutat de París. Escultor emblemàtic i sorprenent, Josep Clarà parteix del simbolisme per derivar cap a propostes d’arrel clàssica i mediterrània, vinculades amb el Noucentisme.
Museu Palau Solterra, Torroella de Montgrí – Fundació Vila Casas
El fotògraf Samuel Aranda (Santa Coloma de Gramenet, 1979) presenta Territori, una exposició comissariada per Glòria Bosch que neix com un projecte documental, centrat en els territoris més immediats i propers de l’autor: Barcelona, l’Empordà i Santa Coloma de Gramenet.
Durant un any i mig, Aranda ha fet una immersió amb l’objectiu de mostrar-nos elements visuals sobre allò que som i com vivim en el nostre ecosistema.
Fundació Josep Pla, Palafrugell
L’exposició “Josep Pla vist per Eugeni Forcano” mostra una selecció de l’extens reportatge que el fotògraf, Eugeni Forcano (Canet de Mar, 1926-2018), va fer de Josep Pla l’any 1967, en motiu de la celebració del setantè aniversari de l’escriptor. El reportatge fou un encàrrec de la Revista Destino de la qual, ambdós, fotògraf i escriptor, eren col·laboradors habituals i es va publicar en el número 1545 del 18 de març de 1967. Es tracta, doncs, d’una Exposició temporal de fotografia dins el marc de la XI Biennal de Fotografia Xavier Miserachs fins el 2 de maig de 2021.
També hi ha l’exposició permanent, en la que s’hi pot veure un audiovisual de presentació de l’escriptor i seguidament visitar la casa natal de Josep Pla (carrer Nou, 49) on hi ha instal·lada l’exposició permanent “Josep Pla (1897-1981)” que explica les trajectòries vital, literària i periodística de l’autor, emmarcades en l’evolució històrica del s.XX.
A més a més, també hi ha un conjunt d’activitats culturals virtuals: l’aula de lletres, tallers educatius diversos i la visita virtual “La diabòlica il·lusió d’escriure”, entre d’altres.
Museu d’Història, Sant Feliu de Guíxols
Amb l’exposició Guíxols: Eines i Creences els materials del poblat ibèric ganxó tornen a estar exposats com un conjunt unitari. L’exposició que fa un recorregut fonamentalment per l’època ibera amb l’accent posat a la vida quotidiana i al món de les creences. Al tram final de la mostra es tracten breument elements clau que donen pas a processos posteriors com la romanització i el pas del món antic al món medieval.
A més, també hi ha l’exposició “El monestir i la vida“, que explora la història del Monestir Benedictí a la primera meitat del s. X. Es va triar la badia guixolenca per l’existència d’un bon port natural i la proximitat de la serralada costanera que facilitaria la fugida i donaria certa protecció en cas d’atacs marítims.
Com sempre, a El Salvament Marítim hi ha La Caseta i els materials del fons formen un conjunt patrimonial únic de material original de finals del s. XIX sobre salvament marítim ubicat, a més, en el seu entorn original.
Castell de Benedormiens, Castell d’Aro
Fins el dia 22 de novembre hi podeu veure l’exposició “Una visió de Fortuny”, de Javier Montesol, una exposició pictòrica sobre aprendre a narrar el que s’ha après i l’art, que segons defineix Montesol, és “un estat de gràcia en que busques una sintonia amb el viscut i ho plasmes amb més o menys habilitat”.
El Gran Museu de la Màgia, Santa Cristina d’Aro
L’únic museu de màgia guardonat i reconegut per la FISM com el més gran i original del món. Es tracta d’una masia típica catalana, del segle XVIII, on s’exposen autòmats, pòsters, aparells de màgia de diferents èpoques, pintures, baralles de cartes, tarots, llibres, objectes curiosos i fotografies. Una important col·lecció màgica recopilada per l’il·lusionista Xevi al llarg de la seva llarga trajectòria artística pel món.
Local social de l’Associació Germandat Arturo Mundet, a Sant Antoni de Calonge
Fins el 22 de novembre hi podeu trobar l’exposició “Artesans de Sant Antoni”, a càrrec dels artesans Josep Prujà i Josep Fullà, que mostra un recull de més de 200 peces.
Entre aquestes peces, dissenyades per artesans en el seu temps lliure, s’hi troben maquetes de vaixells, esclops fets amb escorça d’arbre, pedres amb formes curioses i suggerents, i bastons que representen diferentes formes i rostres, modelats a l’antiga usança, amb ganivet, a partir d’arrels de diferents espècies d’arbres.
Espai Carmen Thyssen, Sant Feliu de Guíxols
Aquest 2020 hi podeu trobar una exposició online, “Josep Amat dialoga amb l’impressionisme“, que posant en context la pintura catalana amb la pintura internacional, proposen la pintura de Josep Amat com fil conductor del diàleg amb mestres de l’impressionisme francès (Pissarro, Sisley, Guillaumin, Bonnard) i d’altres artistes que també s’han nodrit d’aquestes arrels estètiques (Gauguin, Dufy, Louiseau, Lebasque, Camoin, Potthast). Una passejada pictòrica per a la que s’ha seleccionat vint-i-una obres.