El primer vehicle en aparcar al pàrquing de Ponent de Sant Feliu de Guíxols ha estat un Citroën Stromberg, vehicle històric del 1950 matriculat el 1952. L’aparcament està al costat de l’Estació d’Autobusos del municipi i s’ha acabat de construïr en “temps rècord”.
Al vehicle el va seguir un cotxe elèctric matriculat aquest any en una cerimònia el 29 de juliol. I es que l’inauguració del pàrquing era molt rellevant per a l’ajuntament. Ja que han aconseguit enllestir el primer aparcament desmuntable que s’ha construït a Catalunya.
El nou equipament, que acollirà 180 places d’aparcament en aquesta primera fase, es troba a tocar de l’Espai Thyssen i s’ha construït “en un temps rècord”, en concret, quatre mesos. A més, es tracta d’un aparcament sostenible ja que s’alimenta energèticament de plaques solars que s’han col·locat al sostre i que donarà electricitat als punts de càrrega de vehicles que s’hi ha instal·lat, a més de subministrar-ne també a d’altres edificis municipals de la zona.
Des de l’Ajuntament destaquen que es posi en marxa l’aparcament perquè és una “necessitat de la ciutat”. En aquest sentit, l’alcalde de Sant Feliu, Carles Motas, ha remarcat que la infraestructura és “essencial i que encaixa amb el model de ciutat” que vol desenvolupar el consistori. Entrarà en funcionament la setmana vinent.
“Es tracta d’un aparcament just a l’entrada de la ciutat, perquè la gent es pugui desplaçar per un passeig fins al mar, al futur museu Thyssen que estarà molt proper o al passeig de Mar de Sant Feliu, sense haver de fer servir el cotxe”, ha remarcat Motas. L’alcalde ha recordat que aquest és el primer dels tres aparcaments que estan projectats a la ciutat. Els altres dos estaran situats a la carretera de Palamós i el tercer a tocar del que s’ha presentat aquest dijous als mitjans de comunicació.
Un model reutilitzable
Per la seva banda, el cap d’obra de l’aparcament, Antonio Cubero, explica que l’obra té dos grans avantatges. D’una banda que el fet que sigui reutilitzable permet aixecar-lo “en qualsevol solar”, i de l’altra que compleix amb el model de desenvolupament sostenible cap el que han d’anar les ciutats.
Cubero també ha explicat que només amb un tractament de pintura es pot allargar el temps de vida útil de l’aparcament, que és de 50 anys. “La pintura és el tractament que té l’acer. Si tu vols allargar la vida de la construcció només has de fer un tractament de pintura”, ha destacat.
Finalment, el cap d’obra ha ressaltat que, com que és desmuntable, permet incrementar el nombre de places, reduir-les o desplaçar-les en funció de les necessitats.
Falta una segona fase
El que s’ha acabat ara ha estat la primera de les dues fases que contempla el projecte. La segona –que se situarà a la carretera de Tossa- requereix una modificació del Pla General per tal de poder fixar la distància amb la carretera.
El cost final de la instal·lació –un cop acabada la segona fase- serà de 6,1 milions d’euros, que el consistori ja tenia a disposició, part dels quals han arribat dels fons Next Generation.
Una gestió social i inici gratuït
Finalment, Motas ha volgut recordar que l’Ajuntament contempla que el nou aparcament el gestioni –conjuntament amb la zona blava- una empresa que tingui en plantilla persones amb discapacitat. “Hem preparat un contracte perquè ho pugui fer una empresa de treball especial i ells seran els encarregats de gestionar-lo. Creiem que aquest vessant social és molt important”, ha remarcat. Mentre no es materialitza aquesta opció, l’aparcament serà gratuït, per l’oportunitat turística que representa la seva obertura aquest mes d’agost.